We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 14 -Bab Apabila Bertemu Dua Khitan March 31, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Mandi Junub — visitor74 @ 12:07 am

بَاب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ

Bab Apabila Bertemu Dua Khitan

Ini adalah satu permasalah yang menjadi khilaf antara ulama. Bukan hanya ulama sahaja, tapi sahabat pun ada khilaf antara mereka tentang perkara ini. Jumhur mengatakan bahawa wajib mandi apabila bertemu dua khitan, walaupun tidak mengeluarkan air mani.

Tapi ada juga yang mengatakan tidak wajib. Hanya kalau keluar mani baru kena mandi. Kerana ada hadis Nabi mengatakan mandi apabila nampak air mani. Jadi, kalau mengikut hadis itu, tidaklah perlu mandi janabah jikalau tidak keluar lagi air mani. Tapi yang mengatakan kena juga mandi walaupun tidak keluar mani, mereka mengatakan hadis itu telah dimansukhkan oleh hadis yang lain. Atau hadis itu hanya digunakan untuk mereka yang mengalami ihtilam – mimpi basah. Iaitu tidak ada persetubuhan di alam nyata tapi keluar mani.

Latarbelakang isu ini: Ada kadang-kadang seseorang lelaki terpaksa menarik zakarnya keluar sebelum sempat mengeluarkan mani. Ada yang terpaksa berhenti disebabkan oleh apa-apa sahaja sebab. Pada zaman Nabi pun ada kisah sahabat yang terjadi sebegitu. Dia telah menjemput Nabi untuk datang ke rumahnya dan ditakdirkan Nabi sampai semasa dia sedang bersetubuh. Jadi dia telah memberhentikan kerjanya itu dan terus mandi. Nabi perasan rambutnya basah dan Nabi kata, kalau tidak sempat keluar mani, hanya wudu sahaja. Itu kita telah belajar dalam bab wudu dulu.

Jadi sahabat Nabi selepas Nabi terbahagi kepada dua. Ada yang mandi walaupun tidak keluar mani dan ada yang tidak. Sama banyak antara dua pendapat ini. Jadi pada zaman Umar, dia tidak sedap hati kerana ada perbezaan pendapat itu. Sebagai khalifah, dia rasa terpanggil untuk menyelesaikan masalah ini. Kerana Khalifah bukan hanya mentadbir dari segi politik sahaja, tapi dari segi ibadah juga. Maka Umar telah memanggil Ahli Perang Badar. Dia kata seganlah sebab Ahli Badr ada lagi, tapi nanti apa orang kemudian akan kata kalau ada khilaf sebegini. Maka cuba diselesaikan disitu. Tapi masih ada juga khilaf antara mereka kerana mereka membawakan dalil masing-masing. Maka idea didapati untuk bertanya kepada isteri Nabi. Mula-mula Umar hantar utusan kepada anaknya, Hafsah. Tapi Hafsah juga tak pasti. Maka, kemudian dihantar utusan kepada Saidatina Aisyah. Aisyah menjawab, apabila bertemu dua Khitan, kena mandi janabah walaupun tidak mengeluarkan mani. Maka, semua sahabat bersetuju dengan pendapat ini dan ini adalah ijmak sahabat. Umar telah mengatakan jikalau ada yang tidak pakai sebegini, dia akan hukum orang itu.

Persoalan sekarang adalah, Imam Bukhari pakai yang mana?
Apabila Imam Bukhari membawakan tajuk ini menunjukkan bahawa ada khilaf antara ulama tentang perkara ini. Tapi kenapa boleh ada khilaf lagi kalau ada dah ijmak dah pada zaman sahabat? Ini yang menghairankan kita. Ini terjadi kerana ada yang tidak menerima ijmak itu. Seperti Daud Zahiri yang tidak terima konsep ijmak. Sebab susah nak pastikan semua ulama setuju dengan tetap. Sebab dalam ijmak ulama ini, kalau ada seorang sahaja yang tidak setuju, maka tidaklah ada ijmak. Ijmak itu semua kena setuju baru boleh dikira sebagai ijmak. Jadi, kepada Daud Zahiri, dia mengatakan yang susah untuk pastikan ada persetujuan semua ulama. Dan katakanlah semua setuju, bagaimana nak pastikan ulama itu dah capai tahap Mujtahid?

Dan kalau betul dah ada ijmak ulama, masih tak boleh langgarkah? Itu adalah satu lagi persoalan.

Kalau dah ijmak, bagaimana ulama dalam kes ini tidak memakainya terus? Menunjukkan bahawa ianya tidak ijmak. Kerana bukan semua sahabat ada masa itu. Kerana sahabat dah banyak yang keluar berdakwah ke merata negara. Maknanya, tidaklah semua sahabat bersetuju. Masa itu pun dah ada khilaf. Tapi langkah berjaga, eloklah mandi janabah. Elakkan diri dari syubhah. Iaitu syubhah khilaf. Tidak terang. Katakan lah kalau betul kena mandi, macam mana? Maka, eloklah mandi.

Kita kena juga pandang pendapat orang lain kerana mereka juga Mujtahid. Itulah kelebihan belajar. Kita tahu pendapat orang lain juga.

 

282 – حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ ح و حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ عَنْ هِشَامٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الْأَرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا فَقَدْ وَجَبَ الْغَسْلُ
تَابَعَهُ عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ عَنْ شُعْبَةَ مِثْلَهُ وَقَالَ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبَانُ قَالَ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ مِثْلَهُ

282. Telah menceritakan kepada kami Mu’adz bin Fadlalah berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Abu Nu’aim dari Hisyam dari Qatadah dari Al Hasan dari Abu Rafi’ dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda: “Apabila seseorang berada di antara empat empat cabang orang perempuan, kemudian dia mengerjakannya (menyetubuhinya), maka wajib baginya mandi.” Hadits ini dikuatkan oleh ‘Amru bin Marzuq dari Syu’bah seperti hadits tersebut. Dan Musa berkata, telah menceritakan kepada kami Aban berkata, telah menceritakan kepada kami Qatadah telah mengabarkan kepada kami Al Hasan seperti hadits tersebut.”

Maksud mengerjakannya pada Imam Bukhari adalah bersetubuh sampai keluar mani. Itu adalah bahasa tamsilan. Maknanya, ada pendapat yang mengatakan jikalau pada hadis ini, ianya menunjukkan bahawa bersungguh-sungguh berjimak sampai keluar air mani. Yang dimaksudkan diantara empat cabang itu adalah dua tangan dan dua kaki. Maknanya, seorang lelaki itu diatas isterinya.

Apakah khitan? Kepada lelaki, ianya adalah sampai kepada hashafah kepala zakar yang macam helmet tu. Perempuan pun ada. Iaitu setakat biji kelentit dia.

Nota tambahan: adakah kita kena berkhatan? Lebih-lebih lagi perempuan, adakah perlu berkhatan? Berkhatan itu sebenarnya adalah hanya budaya Arab. Tidak ada perintah dalam Quran dan dalam hadis pun untuk kita berkhatan. Memanglah ada dikatakan bahawa Nabi Ibrahim pernah berkhatan – iaitu semasa umurnya 80 tahun. Dan Nabi pun pernah mengkhatan Hasan dan Hussein pada hari ke tujuh mereka dilahirkan. Hadis tak kuat untuk menyuruh kita khitan. Lebih-lebih lagi kepada perempuan. Kerana yang ada hanyalah Hadis umum. Iaitu Nabi kata jangan buang banyak sangat kelentit perempuan itu. Itu kepada mereka yang dah buat, iaitu Nabi suruh jangan buang banyak sangat. Tapi kalau memang bukan budaya, adakah kita perlu buat juga? Ini adalah satu Khilaf. Bayangkan kalau seorang kafir masuk Islam, adakah kita hendak dia berkhatan juga? Tentulah akan menakutkan dia nanti untuk masuk Islam. Kalau kita tahu yang ianya tidaklah wajib, tidaklah kita memberatkan perkara itu. Kalau nak kata untuk menjaga kebersihan, kalau dah besar, tentulah seorang itu tahu dah menjaga kebersihan dia.

Dan kalau ada yang kata perempuan kena khatan kerana supaya nafsu seks dia kurang, adakah kebenaran dalam perkara itu? Apa kata kalau nafsu seks dia memang dah kurang, nanti kalau buang, tidakkah habis semua sekali nafsu dia? Tidakkah itu memudharatkan dia sebenarnya?

———————————————————————————————

بَاب غَسْلِ مَا يُصِيبُ مِنْ فَرْجِ الْمَرْأَةِ

Bab Membasuh Apa-Apa Yang Mengenai Seseorang Daripada Faraj Perempuan

283 – حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ عَنْ الْحُسَيْنِ قَالَ يَحْيَى وَأَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ أَنَّ عَطَاءَ بْنَ يَسَارٍ أَخْبَرَهُ أَنَّ زَيْدَ بْنَ خَالِدٍ الْجُهَنِيَّ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَأَلَ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ فَقَالَ أَرَأَيْتَ إِذَا جَامَعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ فَلَمْ يُمْنِ قَالَ عُثْمَانُ يَتَوَضَّأُ كَمَا يَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ وَيَغْسِلُ ذَكَرَهُ قَالَ عُثْمَانُ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَأَلْتُ عَنْ ذَلِكَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَالزُّبَيْرَ بْنَ الْعَوَّامِ وَطَلْحَةَ بْنَ عُبَيْدِ اللَّهِ وَأُبَيَّ بْنَ كَعْبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ فَأَمَرُوهُ بِذَلِكَ
قَالَ يَحْيَى وَأَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ أَنَّ عُرْوَةَ بْنَ الزُّبَيْرِ أَخْبَرَهُ أَنَّ أَبَا أَيُّوبَ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَمِعَ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

283. Telah menceritakan kepada kami Abu Ma’mar telah menceritakan kepada kami ‘Abdul Warits dari Al Husain, Yahya berkata, dan telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah bahwa ‘Atha’ bin Yasar mengabarkan kepadanya, bahwa Zaid bin Khalid Al Juhaini mengabarkan kepadanya, bahwa dia bertanya kepada ‘Utsman bin ‘Affan, “Bagaimana jika seseorang menyetubuhi isterinya tapi tidak keluar air mani?” ‘Utsman bin ‘Affan menjawab, “Hendaknya ia berwudu sebagaimana wudhu untuk shalat, lalu mencuci zakarnya (sahaja).” ‘Utsman lalu melanjutkan ucapannya, “Aku mendengar jawapan seperti ini dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, dan aku (perawi) juga pernah bertanya kepada ‘Ali bin Abu Thalib, Az Zubair bin Al ‘Awam, Thalhah bin ‘Ubaidullah dan Ubay bin Ka’b radliallahu ‘anhum (tentang masalah ini). Mereka semua menyuruh melakukan seperti itu.” Yahya berkata, telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah bahwa ‘Urwah bin Az Zubair mengabarkan kepadanya, bahwa Abu Ayyub mengabarkan kepadanya, bahwa ia mendengar seperti itu dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.”

– Inilah yang dikatakan ada pendapat yang mengatakan bahawa kalau tidak keluar air mani, tidak perlu mandi janabah. Tapi ada pula yang mengatakan bahawa ianya telah dimansukhkan. Dan Imam Bukhari hanya bawa hadis ini kerana nak menunjukkan sejarah perkembangan hukum itu.

284 – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو أَيُّوبَ قَالَ أَخْبَرَنِي أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ أَنَّهُ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا جَامَعَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ فَلَمْ يُنْزِلْ قَالَ يَغْسِلُ مَا مَسَّ الْمَرْأَةَ مِنْهُ ثُمَّ يَتَوَضَّأُ وَيُصَلِّي
قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ الْغَسْلُ أَحْوَطُ وَذَاكَ الْآخِرُ وَإِنَّمَا بَيَّنَّا لِاخْتِلَافِهِمْ

284. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Yahya dari Hisyam bin ‘Urwah berkata, telah mengabarkan kepadaku Bapakku ia berkata, telah mengabarkan kepadaku Abu Ayyub berkata, telah mengabarkan kepadaku Ubay bin Ka’b bahwa dia pernah bertanya Rasulullah SAW, “Wahai Rasulullah, bagaimana jika seseorang bersetubuh dengan isterinya namun tidak keluar (mani)?” Baginda menjawab: “Dia hanya perlu membasuh bahagian anggotanya (kemaluannya) yang telah mengenai faraj isterinya, kemudian setelah dia berwudu, bolehlah dia shalat.” Abu ‘Abdullah Al Bukhari berkata, “Mandi adalah langkah yang lebih cermat.” Yang terakhir ini kami sebutkan tidak lain kerana ada ikhtilaf di kalangan mereka.”

Imam Bukhari menyampaikan pendapatnya untuk mandi juga sebagai langkah yang lebih cermat.

Seperti selalu, Imam Bukhari akan membawakan maksud mengingatkan kita tentang mati Isyarat mati dalam hadis ini adalah tentang mandi itu sendiri. Apabila kita mati, kita akan dimandikan sebelum dikafankan. Maka, perlulah kita selalu ingat tentang mati. Kalau mandi janabah itu, kita kena ingat bahawa nanti kita juga akan dimandikan nanti apabila hujung hayat kita oleh orang lain pula. Kematian itu adalah satu perkara yang mengingatkan kita untuk menjadi orang yang baik.

Advertisements
 

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 13 – Bab Keberadaan Orang Berjunub Di Rumah Apabila Dia Berwudhu Sebelum Mandi March 27, 2013

بَاب كَيْنُونَةِ الْجُنُبِ فِي الْبَيْتِ إِذَا تَوَضَّأَ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ

Bab Keberadaan Orang Berjunub Di Rumah Apabila Dia Berwudhu’ Sebelum Mandi

Tajuk ini adalah berkenaan dengan orang yang berada di rumah. Tidak semestinya tidur. Tidur itu perkara lain. Ini adalah tentang perbuatan seseorang itu dalam dia berjunub. Dia mungkin duduk berehat untuk makan dan sebagainya. Bolehkah dia buat begitu?

Imam Bukhari meletakkan tajuk ini sebagai isyarat bahawa ada hadis dhaif yang dipegang oleh sesetengah orang. Hadis itu adalah berkenaan malaikat tak masuk rumah yang ada patung, anjing dan orang berjunub. Bahagian junub itu adalah dhaif. Kerana ada perawi majhul didalam sanad perawi hadis itu. Dan hadis itu bercanggah dengan hadis sahih. Kerana dalam hadis yang kita belajar dulu, Nabi pun buat macam tu. Ada ketikanya Nabi tidak mandi hadas pun terus. Atau ada masa, Nabi hanya ambil wudu sahaja. Ambik wudu adalah baik sekali kerana separuh dari hadas tersebut telah terangkat. Tapi bagaimana dengan hadis yang mengatakan bahawa malaikat tak masuk rumah jika di rumah itu ada orang yang berjunub. Secara logiknya, tentu Nabi nak malaikat rapat dengan dia. Jadi, bagaimana pula dengan keadaan baginda yang kadang-kadang tidak mandi janabah lagi. Ada pendapat yang mengatakan bahawa Malaikat Rahmat tak masuk kalau langsung tak ambil wudu. Tapi ada pendapat yang kata bahawa kalau tak wudu pun malaikat akan masuk juga. Sebab ada hadis kata Nabi tidur dalam junub tanpa sentuh air.

Ada yang kata hadis itu telah dimansuhkan. Ada sebab kenapa dulu tidak boleh bela anjing dan simpan gambar dan begitu tidak dibenarkan duduk dalam keadaan berjunub dalam rumah. Seperti anjing, memang ada kisah yang Nabi arahkan supaya dibunuh semua sekali. Kemudian hanya disuruh bunuh anjing hitam sahaja. Kemudian lama-lama tidak dipedulikan. Kerana nak mengajar bahawa tidak boleh sama dengan bangsa Yahudi yang suka membela anjing. Dan supaya jangan ada yang sangka dengan bela anjing dapat memberi kelebihan pula.

Dan gambar yang tak boleh ada dalam rumah itu adalah gambar yang dipuja. Allah akan suruh beri nyawa di akhirat nanti. Kerana Allah nak tunjuk bahawa gambar itu tidak ada apa-apa nanti. 

Kita tidak akan boleh nak ikut sangat seperti Malaikat. Kita ada nafsu, maka nafsu itu akan membuatkan kita mahu melakukan macam-macam perkara yang malaikat tidak lakukan. Cukuplah dengan Allah menjadikan kita mengikut sifat malaikat tidak makan dan minum di dalam bulan Ramadhan. Itu pun dah tinggi dah.

277 – حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ وَشَيْبَانُ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ أَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرْقُدُ وَهُوَ جُنُبٌ قَالَتْ نَعَمْ وَيَتَوَضَّأُ

277. Telah menceritakan kepada kami Abu An Nu’aim berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam dan Syaiban dari Yahya bin Abu Katsir dari Abu Salamah berkata, pernah aku bertanya kepada ‘Aisyah, “Apakah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam tidur dalam keadaan junub?” ‘Aisyah menjawab, “Ya, dan beliau berwudu.”

————————————————————————————————————————————–

بَاب نَوْمِ الْجُنُبِ

Bab Tidur Orang Berjunub

Tajuk ini pula khas untuk cerita tentang tidur dalam keadaan berjunub. Kalau tidur ni, sudah masuk perkara lain. Bukan setakat duduk-duduk sahaja. Kerana mati adalah tanda kepada hendak mati. Allah ambik satu roh kita dan dipegangNya.
Elok untuk kita tidur dalam keadaan suci supaya dapat mimpi yang baik. Supaya Malaikat akan jaga. Kalau ditakdirkan kita mati pada malam itu, sekurang-kurangnya separuh dari hadas telah terangkat. Tidak wajib, tapi seelok-eloknya. Imam Bukhari sependapat dengan jumhur ulama dalam hal ini – iaitu mengatakan tidak wajib ambil wudu sebelum tidur dalam keadaan berjunub.

Jikalau kita ambil wudu sebelum kita tidur itu, bagaimana pula cara wudu itu? Pendapat jumhur mengatakan yang wudu itu adalah macam wudu untuk sembahyang. Ada kata wudu bersihkan diri sahaja. Kerana pernah diriwayatkan bahawa Ibn Umar pun pernah basuh muka sahaja. Maknanya, kalau begitu, ianya adalah hanya Wudu irsyadi sahaja. Iaitu wudu untuk kebaikan dunia sahaja, untuk menyegarkan tubuh badan sahaja.

278 – حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيَرْقُدُ أَحَدُنَا وَهُوَ جُنُبٌ قَالَ نَعَمْ إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ فَلْيَرْقُدْ وَهُوَ جُنُبٌ

278. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari Nafi’ dari Ibnu ‘Umar bahwa ‘Umar bin Al Khaththab bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, “Apakah boleh seorang dari kami tidur dalam keadaan dia junub?” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Ya. Apabila salah seorang dari kalian berwudu, maka bolehlah ia tidur meskipun dalam keadaan junub.”

– Inilah yang digunakan oleh ahli zahiriah kenapa wajib wudu selepas junub. Kalau dah wudu baru boleh tidur. Maknanya, kalau tak wudu tak boleh tidur lagi. Itu pemahaman mereka.

Tapi ramai yang kata tak wajib. Pertamanya, tengok pada perbuatan Nabi. Ada hadis dikatakan Nabi tidur tanpa menyentuh air. Jadi pada mereka, paling tinggi adalah perbuatan itu sunat. Tapi bukanlah sunat muakkad sebab kalau sunat muakkad, Nabi tak akan tinggalkan. Maka mereka mengatakan ini adalah perkara mustahab, iaitu baik sahaja. Perkara yang baik untuk dilakukan tapi tidaklah sampai ke tahap sunat. Nabi kalau sunat, dia tidak akan tinggalkan kecuali sekali sekala untuk menunjukkan bahawa ianya adalah sunat, bukan wajib. Dalam kes ini, banyak kali juga Nabi tinggalkan wudu selepas junub.

Tidaklah semua arahan Allah itu adalah dalam bentuk kena ikut. Seperti Allah suruh kalau kita mahu untuk tidak beriman. Kalau dilihat dari makna ayat Quran itu, nampak macam arahan dari Allah dah. Tapi tentulah tidak Allah suruh kita tidak beriman pula. Atau ada arahan Allah adalah dalam bentuk amr irsyadi. Iaitu mengajar kebaikan dalam kehidupan dunia, bukan syariat. Seperti ayat yang mengatakan kena ambil dua orang saksi lelaki dan kalau perempuan, kena ada dua orang perempuan, baru sama dengan satu lelaki. Bukanlah ayat ini untuk mengatakan perempuan itu kurang darjat dari lelaki. Tapi dibuat begitu kerana waktu itu perempuan tidak keluar rumah sangat, maka mereka kurang ilmu dari hal keduniaan. Tapi kalau zaman sekarang, kadang-kadang perempuan lagi tinggi ilmu mereka dari lelaki. Katakanlah, ada seorang perempuan yang pakar dalam bidang geologi, tentulah dia lebih faham tentang bidang dia dari lelaki yang bukan pakar geologi. Jadi, arahan dari Allah, walaupun dari Quran, kena diteliti balik, adakah ianya adalah arahan yang kena ikut seratus peratus atau boleh lagi kita nak takwilkan lagi. Ada yang boleh diteliti lagi untuk kita dapat pemahaman yang lebih mendalam lagi.

Dan kalau perkara wudu sebelum tidur selepas jimak itu adalah wajib, tentu Nabi tak ambil tayamum. Kerana dalam hukum wudu, kalau ada air, tidak boleh pilih tayamum. Sebab pernah Nabi ada tayamum dalam keadaan ada air, itu menunjukkan bahawa ianya ada tidak wajib. Kalau wajib, kena pakai air untuk wudu sahaja. Inilah kaedah feqah.

—————————————————————————————————————————————-

بَاب الْجُنُبِ يَتَوَضَّأُ ثُمَّ يَنَامُ

Bab Orang Berjunub Mengambil Wudhu’ Kemudian Tidur

279 – حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَنَامَ وَهُوَ جُنُبٌ غَسَلَ فَرْجَهُ وَتَوَضَّأَ لِلصَّلَاةِ

279. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits dari ‘Ubaidullah bin Abu Ja’far dari Muhammad bin ‘Abdurrahman dari ‘Urwah dari ‘Aisyah berkata, “Jika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam hendak tidur saat dirinya dalam junub, maka beliau membasuh kemaluannya dan berwudu sebagaimana wudu untuk shalat.”

280 – حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ اسْتَفْتَى عُمَرُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيَنَامُ أَحَدُنَا وَهُوَ جُنُبٌ قَالَ نَعَمْ إِذَا تَوَضَّأَ

280. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma’il berkata, telah menceritakan kepada kami Juwairiyah dari Nafi’ dari ‘Abdullah berkata, “‘Umar pernah bertanya kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, “Apakah boleh seseorang dari kami boleh tidur dalam keadaan junub?” Beliau menjawab: “Ya. Apabila ia berwudu.”

‘Apabila’ itu bukan bermakna syarat. Ini menunjukkan ‘molek’. Ini adalah pendapat jumhur. Kalau mazhab Zahiriah, mereka akan kata perkataan ‘apabila’ itu sebagai syarat, itu adalah ijtihad mereka. Mereka pun orang Mujtahid juga. Mereka ada kedudukan dalam agama. Tidak boleh pandang ringan kepada mereka. Meraka ada dalil mereka yang mereka gunakan sebagai sandaran. Bukan hanya mengambil dari pendapat akal mereka semata-mata. Memang perkataan ‘iza’ itu ada membawa makna sebagai syarat pun. Tapi yang kita nak sampaikan adalah, tidak semua hadis ada perkataan ‘iza’ itu.

281 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ ذَكَرَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ تُصِيبُهُ الْجَنَابَةُ مِنْ اللَّيْلِ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأْ وَاغْسِلْ ذَكَرَكَ ثُمَّ نَمْ

281. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari ‘Abdullah bin Dinar dari ‘Abdullah bin ‘Umar bahwa ia berkata, “‘Umar bin Al Khaththab menceritakan kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bahwa ia junub di malam hari. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam lalu berkata kepadanya: “Wudu dan cucilah kemaluanmu, kemudian tidurlah.”

 

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 12 – Bab Peluh Orang Yang Berjunub Dan Sesungguhnya Orang Muslim Itu Tidak Najis March 26, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Mandi Junub — visitor74 @ 11:49 pm

بَاب عَرَقِ الْجُنُبِ وَأَنَّ الْمُسْلِمَ لَا يَنْجُسُ

Bab Peluh Orang Yang Berjunub Dan Sesungguhnya Orang Muslim Itu Tidak Najis

– Tidak ada disebutkan pasal peluh pun dalam hadis ini. Tapi Imam Bukhari letakkan pasal peluh itu kerana dia nak sampaikan bahawa apa yang keluar dari seseorang yang sedang berjunub, tidak najis. Bukan peluh sahaja. Itu termasuklah air mata, air liur. Apa yang memang dah jelas najis seperti tahi dan air kencing, itu memanglah dah najis. Selain daripada itu, apa yang keluar tidak najis sebab sumber datangnya peluh itu tidak najis. Iaitu, manusia yang berjunub tidak najis.

Jikalau dikatakan dalam hadis ini bahawa, orang Islam tidak najis, bagaimana dengan orang kafir? Zahiriah kata mereka itu najis. Jumhur kata mereka tidak najis. Sebab boleh lelaki Islam boleh berkahwin dengan perempuan ahli kitab. Mereka itu kafir, maka tentulah akan keluar peluh dan lain-lain air dari tubuh mereka. Takkan lelaki Islam akan bergelumang dengan najis pula. Zahiriah pula guna hadis ini juga sebagai dalil untuk mengtakan bahawa orang kafir itu najis. Sebab, kalau hadis ini mengatakan yang orang Islam tidak najis, maka dari segi logiknya, lawan kepada orang Islam adalah orang kafir, maka mereka itu najislah. Dan mereka juga menggunakan zahir ayat Quran yang mengatakan bahawa orang kafir itu najis, maka mereka tidak dibenarkan masuk lagi ke MasjidilHaram. Tapi jumhur ulama mentakwil ayat itu dengan mengatakan bahawa aqidah mereka yang najis, bukan tubuh mereka. Dalilnya adalah Nabi pernah pakai bekas makanan orang kafir. Dan makan keju buatan orang kafir. Baginda dan sahabat juga pernah makan masakan kambing orang Yahudi – yang telah diracun dan akhirnya menyebabkan kematian para sahabat yang memakannya dan Nabi pun sakit akhirnya.

Dan ada ayat yang lain mengatakan bahawa berhala, judi dan arak adalah najis. Tapi itu tidaklah bermakna kalau kita pegang berhala hindu, kita kena basuh tangan kita pula. Pemahaman mereka yang melakukan ‘perbuatan’ salah itulah yang najis. Dan satu lagi, pernah Nabi ikat seorang lelaki kafir di masjid. Tentulah kalau dia ada disitu, dia akan mengeluarkan cecair dari badannya seperti peluh dan sebagainya, tapi Nabi tidak pula kisah. Dan kalau orang kafir masuk Islam pun, mereka tidak perlu mandi. Kalau mereka itu najis, tentulah mereka kena mandi dulu baru masuk Islam. Tapi tidak pula disuruh mereka buat macam itu.

Tubuh seorang mukmin tidak najis. Cuma yang ada adalah najis hukmi atau najis maknawi. Tapi kalau Najis Aini seperti terkena air kencing , memang boleh terjadi. Kalau macam itu, cuma basuh sahaja. Apabila seseorang mukmin itu di dalam hadas, cuma ada perkara-perkara yang dia tidak boleh buat perkara tertentu seperti solat dan tawaf.
Hadis ini mengisyaratkan beza antara orang Islam dan kafir. Orang Islam itu suci samada hidup atau mati. Orang kafir hanya mulia dan suci masa hidup. Kerana Allah muliakan Bani Adam. Kalau dah mati, mereka tidak lagi suci. Mereka akan menjadi najis. Sampai ada ulama yang kata, kalau mayat orang kafir masuk telaga, kena punggah semua air yang ada dalam telaga itu. dan kalau kita jumpa mayat mereka, tidak perlu kita kisahkan.

Sama juga kalau perempuan dalam haidh. Kita boleh sentuh dia, boleh makan masakan dia. Cuma dia tidak boleh solat dan kita tidak boleh menjimak mereka. Apabila dia tidak najis, seorang perempuan sebenarnya boleh baca Quran. Walaupun mereka bukan dalam keadaan suci. Kerana kita ni memang dah suci. Nabi pun tidak larang Aisyah membaca Quran semasa dia dalam haidh. Dan Nabi meletakkan kepala baginda atas peha Aisyah walaupun Aisyah sedang dalam haidh masa itu.

Boleh pegang Quran walaupun tidak dalam wudu. Yang ayat Quran itu bukanlah bermaksud tidak boleh sentuh kalau dalam hadas. Dalam ayat Quran itu, sebenarnya menyatakan ‘tidak boleh’, bukan ‘jangan’. Iaitu Quran itu tidak boleh disentuh oleh makhluk lain seperti jin syaitan, kecuali malaikat yang suci sahaja.Bukanlah ayat itu melarang orang untuk memegang Quran dalam keadaan berhadas. Memanglah elok kalau begitu, tapi tidak semestinya, kena begitu. Seperti Aisyah yang boleh sentuh Nabi. Nabi itu penuh dengan Quran.

 

274 – حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى قَالَ حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ قَالَ حَدَّثَنَا بَكْرٌ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقِيَهُ فِي بَعْضِ طَرِيقِ الْمَدِينَةِ وَهُوَ جُنُبٌ فَانْخَنَسْتُ مِنْهُ فَذَهَبَ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ جَاءَ فَقَالَ أَيْنَ كُنْتَ يَا أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ كُنْتُ جُنُبًا فَكَرِهْتُ أَنْ أُجَالِسَكَ وَأَنَا عَلَى غَيْرِ طَهَارَةٍ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ إِنَّ الْمُسْلِمَ لَا يَنْجُسُ

274. Telah menceritakan kepada kami ‘Ali bin ‘Abdullah berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya berkata, telah menceritakan kepada kami Humaid berkata, telah menceritakan kepada kami Bakar dari Abu Rafi’ dari Abu Hurairah, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berjumpa dengannya di salah satu jalan di Madinah, sementara ia dalam keadaan junub.” Abu Hurairah berkata, ‘Aku pun menyelinap keluar dan pergi mandi’. Setelah itu datang lagi, baginda lalu bertanya: “Kemana saja kamu tadi wahai Abu Hurairah?” Abu Hurairah menjawab: “Aku tadi dalam keadaan berjunub. Dan aku tidak suka di dalam majlismu sedang aku dalam keadaan tidak suci.” Mendengar jawapan Abu Hurairah itu, Beliau pun bersabda: “Subhaanallah! Sesungguhnya orang Muslim itu tidak itu najis.”

– Pengajaran yang boleh diambil dari hadis ini:
Kena tampil bersih apabila bersama dengan orang lain. Begitulah faham Abu Hurairah. Tambahan pula kalau dengan Nabi, itulah sebabnya dia menyelinap untuk mandi.
Nabi tegur kemana Abu Hurairah pergi. Seorang guru kena tegur anak murid.
Boleh berjalan-jalan keluar rumah walaupun dalam keadaan berjunub. Macam Abu Hurairah dalam kisah ini berjalan merata tempat dengan Nabi.
Nabi ambil berat keadaan umatnya. Begitulah seorang guru kena macam itu.
Adab majlis kena beritahu kemana pergi. Tak boleh terus hilang sahaja.
Sebut subhanallah dalam banyak keadaan. Cakap sikit itu pun dah boleh dapat pahala. Dalam keadaan terkejut pun boleh sepertimana dalam hadis ini. Nabi terkejut kenapa Abu Hurairah sampai tak tahu bahawa seorang muslim itu tidak najis.

————————————————————————————————————–

بَاب الْجُنُبُ يَخْرُجُ وَيَمْشِي فِي السُّوقِ وَغَيْرِهِ وَقَالَ عَطَاءٌ يَحْتَجِمُ الْجُنُبُ وَيُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ وَيَحْلِقُ رَأْسَهُ وَإِنْ لَمْ يَتَوَضَّأْ

Bab Orang Yang Berjunub Boleh Keluar Dan Berjalan Di Pasar Dan Selainnya. `Athaa’ Berkata: Orang Berjunub Boleh Berbekam, Memotong Kuku Dan Mencukur Kepala Walaupun Dia Tidak Berwudhu’

– Imam Bukhari hendak menyangkal pendapat yang mengatakan seseorang yang dalam junub kena mandi dulu.

Tajuk Imam Bukhari letak yang boleh berjalan dan macam-macam itu tidak ada dalam hadis. Dari mana Imam Bukhari dapat?
Dalam hadis ini, dikisahkan Nabi telah keluar rumah untuk bertemu dengan isteri-isterinya. Kita telah belajar bahawa Nabi pergi itu adalah untuk berjimak dengan mereka dan tentunya selepas itu Nabi dalam keadaan berjunub. Dan Nabi tidak mandi selepas itu. Maknanya, ada yang Nabi keluar rumah untuk pergi ke rumah isterinya yang lain, dalam keadaan berjunub. Tentulah ada perkara-perkara lain yang Nabi buat. Bukan terus jimak sahaja. Ada kemungkinan baginda makan dan sebagainya. Bukan bersetubuh sahaja. Banyak yang isteri baginda buatkan untuk baginda macam gunting rambut, potong kuku dan sebagainya.

Imam Bukhari mengambil pendapat Atha’, iaitu seorang tabein. Atha’ mengatakan tidak mengapa untuk Berbekam, Memotong Kuku Dan Mencukur Kepala. Ini adalah untuk menolak pendapat yang mengatakan tidak boleh. Bukhari tahu ada pendapat sebegitu, tapi dia tidak bawa pendapat mereka. Menunjukkan bahawa Bukhari memegang pendapat yang mengatakan tidak mengapa. Yang mengatakan tidak boleh itu adalah kerana mereka kata nanti bahagian tubuh yang dipotong itu nanti akan datang di akhirat kelak kerana mereka telah dipotong dari tubuh badan semasa dalam keadaan tidak bersih. Imam Bukhari tidak setuju dengan pendapat itu.

 

275 – حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى بْنُ حَمَّادٍ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ قَالَ حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ أَنَّ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ حَدَّثَهُمْ أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَطُوفُ عَلَى نِسَائِهِ فِي اللَّيْلَةِ الْوَاحِدَةِ وَلَهُ يَوْمَئِذٍ تِسْعُ نِسْوَةٍ

275. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdul A’la bin Hammad telah menceritakan kepada kami Abdul A’la bin Abdul A’la berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Zurai’ berkata, telah menceritakan kepada kami Sa’id dari Qatadah bahwa Anas bin Malik menceritakan kepada mereka, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah menggilir semua isterinya dalam satu malam, padahal ketika itu isteri beliau ada sembilan orang.”

– Inilah hadis yang dikatakan bahawa Nabi keluar rumah dalam keadaan junub, kerana dari satu isteri ke satu isteri lain, tentulah di rumah yang berbeza. Ini menunjukkan tidak mengapa. Dan kita telah belajar sebelum ini bahawa Nabi tidak mandi selepas setiap kali mendatangi isterinya.

 

276 – حَدَّثَنَا عَيَّاشٌ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ عَنْ بَكْرٍ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ لَقِيَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا جُنُبٌ فَأَخَذَ بِيَدِي فَمَشَيْتُ مَعَهُ حَتَّى قَعَدَ فَانْسَلَلْتُ فَأَتَيْتُ الرَّحْلَ فَاغْتَسَلْتُ ثُمَّ جِئْتُ وَهُوَ قَاعِدٌ فَقَالَ أَيْنَ كُنْتَ يَا أَبَا هِرٍّ فَقُلْتُ لَهُ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ يَا أَبَا هِرٍّ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يَنْجُسُ

276. Telah menceritakan kepada kami ‘Ayyasy berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Abdul A’la telah menceritakan kepada kami Humaid dari Bakar dari Abu Rafi’ dari Abu Hurairah berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berjumpa dengan aku padahal aku dalam keadaan junub. Beliau memegang tanganku dan aku pun berjalan bersama beliau hingga beliau duduk. Maka aku menyelinap lalu kembali ke rumah untuk mandi. Kemudian aku kembali lagi dan beliau masih duduk. Beliau lalu bertanya: “Kemana saja kamu tadi wahai Abu Hurairah?” Maka aku ceritakan pada beliau. Beliau lalu bersabda: “Subhaanallah! Wahai Abu Hurairah, seorang Mukmin itu tidaklah najis.

– Abu hurairah jumpa Nabi tu di pasar. Maknanya dia dah keluar rumah dah. Dia mungkin nak cari tempat mandi. Sebab zaman itu mandi diluar rumah. Kalau tak boleh keluar rumah kalau dalam keadaan junub, tidakkah menyusahkan? Katakanlah seseorang itu ken mandi di sungai, tentulah dia kena keluar rumah. Islam ini tidaklah menyusahkan umatnya dalam beribadah.

————————————————————————————————————–

 

 

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 11 – Bab Memakai Tabir Ketika Mandi Dekat Orang Ramai March 25, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Mandi Junub — visitor74 @ 12:48 pm

بَاب التَّسَتُّرِ فِي الْغُسْلِ عِنْدَ النَّاسِ

Bab Memakai Tabir Ketika Mandi Dekat Orang Ramai

Sebelum ini hukum bertelanjang jikalau tiada orang ramai. Iaitu kena cari tempat yang tiada orang, jauh sikit dari orang lain. Kali ini jika ada orang lain yang boleh nampak. Haram orang melihat aurat kita. Maka kena ada tabir. Inilah hadis yang dibawakan oleh Imam Bukhari untuk mengajar kita apa yang kita kena buat dalam keadaan begitu. Kena jaga aurat dan batas-batas. Hanya dibolehkan mandi telanjang bersama suami isteri sahaja. Agama lain tidak kisah macam mana pun. Ada yang mandi bogel ramai-ramai pun ada. Dan ada juga orang Islam yang buat macam ni. Macam ada juga sekolah agama yang dengarnya buat macam itu. Ini tidak boleh sebenarnya. Kalau antara perempuan, bolehlah berkemban sahaja.

271 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي النَّضْرِ مَوْلَى عُمَرَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ أَنَّ أَبَا مُرَّةَ مَوْلَى أُمِّ هَانِئٍ بِنْتِ أَبِي طَالِبٍ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَمِعَ أُمَّ هَانِئٍ بِنْتَ أَبِي طَالِبٍ تَقُولُ ذَهَبْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامَ الْفَتْحِ فَوَجَدْتُهُ يَغْتَسِلُ وَفَاطِمَةُ تَسْتُرُهُ فَقَالَ مَنْ هَذِهِ فَقُلْتُ أَنَا أُمُّ هَانِئٍ

271. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Maslamah bin Qa’nab dari Malik dari Abu An Nadlr mantan budak ‘Umar bin ‘Ubaidullah, bahwa Abu Murrah mantan budak Ummu Hani’ binti Abu Thalib, telah mengabarkan kepadanya, bahwa ia mendengar Ummu Hani’ binti Abu Thalib berkata, “Aku pergi menemui Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tahun pembukaan Kota Makkah, aku dapati beliau sedang mandi dan Fatimah menabirinya. Baginda lalu bertanya: “Siapa itu?” Aku menjawab, “Saya, Ummu Hani’.”

Dalam keadaan menutup aurat, boleh mandi di hadapan mahramnya.

Siapakah Umm Hani’ itu? Beliau adalah kakak kepada Saidina Ali. Beliau hanya masuk Islam semasa Fath Makkah – Pembukaan Mekah. Dalam hadis ini diceritakan bahawa Nabi sedang mandi ketika Umm Hani’ datang. Nabi mandi samada di rumah Umm Hani’ sendiri atau rumah orang lain. Tujuan dia jumpa Nabi itu adalah kerana dia hendak minta kepada Nabi supaya suaminya yang bernama Hubairah tidak dihukum. Tapi permintaan Umm Hani’ itu adalah sia-sia sahaja kerana dia sangat benci kepada Islam dan telah lari ke Rom dan masuk kristian akhirnya.
Kisah umm Hani’ penting untuk diterangkan sedikit kerana ada kisah yang tidak benar yang mengatakan bahawa Nabi memulakan perjalanan isra’ mi’raj dari rumah dia. Siap dikatakan Nabi solat dengan dia sebelum pergi dan selepas baginda pulang. Dan apabila Nabi menceritakan kepada dia tentang Isra’ Mi’raj itu, Umm Hani’ dikatakan telah memujuk baginda kerana dia takut ramai nanti tidak percaya kepada baginda. Dan apabila baginda tidak mahu merahsiakannya, beliau telah menarik selimut baginda sampai ternampak perut nabi. Begitulah serba ringkas riwayat yang kita dengar. Ini adalah kisah yang bohong belaka. Macam mana boleh Nabi solat dengan dia kerana dia bukan Islam waktu itu dan bagaimana Nabi boleh berada disitu kerana dia isteri orang. Kisah ini bahaya kalau orang bodoh membacanya, kerana sampai ada kisah dia nampak perut Nabi. Macam dalam keadaan mesra kalau begitu. Boleh menyebabkan kemusykilan kepada orang Islam. Ini semua adalah kerana ianya adalah riwayat Ibn Ishak dan Ibn Ishak itu sebenarnya adalah Syiah. Dalam hadis yang disampaikan itu tiada sanad. Dan kalau yang ada sanad pun, terdapat mereka yang tidak boleh dipercayai sebagai perawi didalamnya. Dan yang paling besar adalah, kisah itu bercanggah dengan Quran. Kerana dalam Quran, disebutkan bahawa Nabi memulakan Isra’ Mi’raj dari Masjidil haram. Dan adalah tidak lojik kalau dikatakan mereka solat bersama sebab arahan sembahyang belum lagi diterima. Bukankah arahan solat itu diterima semasa Isra’ Mi’raj? Ditambah lagi bahawa Nabi solat ‘bersama kami’ dalam hadis palsu itu? Kami tu siapa pula? Takkan solat bersama suaminya kerana suami Umm Hani’ itu musuh ketat Islam. Dan kalaulah dikatakan suami dia tiada, macam mana boleh sampai begitu? Itu menunjukkan bahawa hadis itu adalah hadis palsu. Ibn Ishak ingin merosakkan agama Islam sebenarnya.

Dan ada pula kisah Nabi pernah pinang Umm Hani’. Tapi tidak diterima. Ada yang kata kerana Abu Talib tak beri sebab Nabi miskin. Ada yang kata Umm Hani’ sendiri tak mahu sebab takut cuai jaga anak atau Nabi. Tapi masa itu dia kafir. Jadi bila masanya Nabi pinang dia? Kalau lepas dia masuk Islam, Nabi pun dah tak boleh menikah lagi lepas Maimunah. Kerana itu adalah arahan Allah dalam Quran. Iaitu Nabi sudah tidak boleh tukar atau tambah isteri dah selepas sembilan isteri. Cerita ini semua adalah kisah rekaan Syiah. Mereka masukkan kisah yang melibatkan Umm Hani’ sebab dia kakak Ali. Mereka nak letak semua keberkatan pada keluarga Ali. Mereka hendak memuliakan keluarga Saidina Ali sebenarnya sampai mereka sanggup berbohong. Sampai mereka mereka-reka cerita dan kata Hijrah ke Madinah itu bermula dari rumah Ali. Padahal yang sebenarnya ianya bermula dari rumah Abu Bakr dan keluarga Abu Bakr yang banyak terlibat dalam proses itu. Mereka hendak sangat memuliakan Ali sampai mereka kata Ali beranak di Kaabah. Kerana Kaabah itu mulia dan mereka nak melibatkan kemulian pada Saidina Ali. Semua itu adalah mengarut belaka. Kena kukuh agama baru tahu mana yang benar. Kita kena pakai kisah yang sahih sahaja. Jangan senang percaya terus apa yang kita baca. Ibnu Ishak itu adalah Syiah. Dia nak buat kononnya Umm Hani’ dah lama masuk Islam. Sebab Syiah rasa malu kalau ada keluarga Ali lambat masuk Islam. Kerana yang sebenarnya Umm Hani’ itu masuk Islam hanya semasa Pembukaan Mekah.

Cara Nabi tanya dalam hadis itu menunjukkan bahawa baginda dah tahu bahawa perempuan yang datang. Dia cuma tidak tahu siapa. Antara pengajaran yang kita boleh dapat dari hadis ini adalah, untuk berjumpa seseorang, kena minta izin. Dan apabila ditanya, kena jawap dengan molek, dengan memberitahu nama, macam cara Umm Hani’ itu. Sebab Nabi pernah tegur Jabir yang kata ‘saya’ sahaja apabila ditanya oleh Nabi. Kena cakap nama sebab mungkin tuan rumah tak nak jumpa juga. Mungkin bukan masa dia untuk berjumpa.

Hadis ini juga menunjukkan Nabi terima orang perempuan untuk bercakap dengan baginda. Banyak hadis menceritakan Nabi bercakap dengan perempuan. Tidak ada masalah. Dan dari hadis-hadis kita boleh tahu bahawa Nabi dan sahabat boleh kenal siapa perempuan itu. Maknanya mereka tidak pakai tutup muka. Ada kisah bagaimana sahabat menceritakan keadaan rupa seseorang wanita itu. Yang pakai tudung muka semasa zaman Nabi itu, adalah hanya isteri-isteri baginda. Iaitu setelah ayat kelubung diturunkan.

Hadis ini juga menunjukkan boleh kalau orang lain pegang tabir. Dalam hadis ini, Fatimah memegang tabir untuk Nabi. Kita tak tahu dia pakai kain basahan atau tidak dibelakang tabir itu. Kalau bogel pun tidak mengapa. Tapi kita tahu bahawa Nabi adalah seorang yang cermat, jadi kemungkinan besar, dia pakai kain basahan. Kerana tidak jelas ada hadis yang mengatakan Nabi pernah mandi bogel, maka elok kita kata Nabi pakai kain basahan. Yang kita boleh kata Nabi Musa dan Ayyub itu mandi bogel, boleh, kerana jelas dalam hadis dikatakan mereka berbogel.

272 – حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ عَنْ الْأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ قَالَتْ
سَتَرْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَغْتَسِلُ مِنْ الْجَنَابَةِ فَغَسَلَ يَدَيْهِ ثُمَّ صَبَّ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ فَغَسَلَ فَرْجَهُ وَمَا أَصَابَهُ ثُمَّ مَسَحَ بِيَدِهِ عَلَى الْحَائِطِ أَوْ الْأَرْضِ ثُمَّ تَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ غَيْرَ رِجْلَيْهِ ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ الْمَاءَ ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ
تَابَعَهُ أَبُو عَوَانَةَ وَابْنُ فُضَيْلٍ فِي السَّتْرِ

272. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami ‘Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Sufyan dari Al A’masy dari Salim bin Abu Al Ja’d dari Kuraib dari Ibnu ‘Abbas dari Maimunah ia berkata, “Aku menabiri Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam ketika beliau sedang mandi junub. Beliau mencuci kedua tangannya, lalu dengan tangan kanannya beliau menuangkan air pada tangan kirinya, lalu mencuci kemaluannya dan apa yang terkena padanya. Beliau kemudian menggosokkan tangannya ke dinding atau tanah. Kemudian berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat kecuali kedua kakinya. Kemudian beliau meratakan air ke seluruh badannya. Kemudian berganjak lalu mencuci kedua kakinya.” Hadits ini dikuatkan oleh Abu ‘Awanah dan Ibnu Fudlail dalam menyebutkan lafaz “Aku menabiri Rasulullah SAW.”

– Nabi pakai tabir sebab untuk menjaga kalau ada orang lain datang. Bukanlah dia nak halang dari isterinya Maimunah nampak. Yang Maimunah letak tabir pun, dia nampak apa Nabi buat, sampai boleh cerita balik perbuatan nabi basuh itu dan ini dengan jelas. Jadi bukan dia tabirkan diri dia dari Maimunah. Kerana jelas bahawa seorang isteri boleh melihat aurat suaminya. Tiada batasan.

Hadis ini juga menyarankan isteri untuk tolong suami. Suami pun sama juga, digalakkan menolong isteri. Tentulah seorang suami lebih layak untuk memegang tabir untuk isterinya. Dan elok untuk lelaki atau hamba yang pergi ambil air. Seperti Nabi, hamba baginda bernama Abu Rafi’, yang akhirnya baginda merdekakan.

————————————————————————

بَاب إِذَا احْتَلَمَتْ الْمَرْأَةُ

Bab Apabila Wanita Bermimpi Bersetubuh

Soalan yang hendak dibangkitkan oleh Imam Bukhari adalah: kalau seorang perempuan itu mimpi bersetubuh, dan keluar air mani, adakah dia kena mandi teruskah? Jawapan kepada persoalan itu ada dalam hadis. Imam Bukhari tak jawap dalam tajuknya.

273 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهَا قَالَتْ جَاءَتْ أُمُّ سُلَيْمٍ امْرَأَةُ أَبِي طَلْحَةَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي مِنْ الْحَقِّ هَلْ عَلَى الْمَرْأَةِ مِنْ غُسْلٍ إِذَا هِيَ احْتَلَمَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَمْ إِذَا رَأَتْ الْمَاءَ

273. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Hisyam bin ‘Urwah dari Bapaknya dari Zainab binti Abu Salamah dari Ummu Salamah Ummul Mukminin, bahwa ia berkata, “Ummu Sulaim, isteri Abu Thalhah, pernah datang kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Allah tidak malu menyatakan kebenaran. Apakah seorang wanita wajib mandi bila bermimpi bersetubuh?” Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: “Ya. Kalau dia melihat air maninya.

Nampak air mani itu adalah samada pada tubuh atau kain. Kalau lelaki pun sama sahaja hukumnya – kena mandi juga kalau keluar air mani.
Hadis ini menunjukkan bahawa perempuan pun mimpi juga.
Imam Bukhari membawa hadis ini untuk menolak pendapat yang ada kata kalau perempuan tidak wajib mandi jika ihtilam. Ihtilam itu adalah mimpi bersetubuh atau mimpi basah.

Hadis ini juga menunjukkan adab cara tanya sesuatu masalah agama. Terus terang supaya senang faham. Perempuan pun boleh bertanya terus kepada guru. Janganlah perasaan malu menyebabkan tidak mendapat pengetahuan agama. Pernah Nabi memuji wanita Kaum Ansar yang perasaan malu mereka tidak menghalang mereka bertanya. Boleh macam-macam cara bertanya. Boleh minta orang lain tanyakan atau boleh tulis nota kepada guru.

Perempuan pun mengeluarkan air mani juga. Jika tidak, takkan anak ada yang menyerupai ibunya.

Cara tanya Umm Sulaim seperti dia tahu bahawa memang perempuan ada mengeluarkan air mani. Tapi kenapa isteri Nabi macam tak tahu? Mungkin dia tidak pernah mengalami ihtilam itu. Ada yang kata mereka yang terpilih jadi isteri Nabi itu terpelihara dari mengalami ihtilam. Dan memang ada perempuan yang tidak pernah mengalami ihtilam. Mereka memang dah kurang mengalami ihtilam kalau ada pun, kalau dibandingkan dengan lelaki. Yang banyak mengalami ihtilam ini adalah lelaki. Ada yang kata memang perempuan ada keluar air mani tapi sebab saluran faraj perempuan itu jauh, maka ianya tidak keluar sampai ke pintu faraj. Kalau keluar hanya dibahagian dalam sahaja, kebanyakan ulama kata tidak perlu mandi. Lelaki memang dah sifatnya memancut dan mudah nampak. Mudah juga terasa kesedapan keluar air mani itu. Jadi, mereka memang tahu bahawa mereka telah mengeluarkan air mani. Perempuan tidak begitu. Jadi macam tak keluar, tapi keluar. Yang kena mandi adalah kalau sampai keluar ke pintu faraj.

 

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 10 – Bab Mengibaskan Kedua-Dua Tangan Selepas Mandi Junub

Filed under: Hadith,Kitab Mandi Junub — visitor74 @ 1:32 am

بَاب نَفْضِ الْيَدَيْنِ مِنْ الْغُسْلِ عَنْ الْجَنَابَةِ

Bab Mengibaskan Kedua-Dua Tangan Selepas Mandi Junub

– Ada yang kata tak boleh buat begitu. Imam Bukhari nak tolak pendapat itu sebab ini jelas Nabi ada buat begitu.

Sebab Bukhari kemukakan bab ini:
Hendak menunjukkan kesucian air yang telah digunakan untuk mengangkat hadas. Kalau tak suci, tentulah Nabi tidak mengibas sebab tentu akan terpercik dan kena kepada baju atau masuk dalam bekas air yang belum digunakan lagi. Maknanya, disini pun ada cerita tentang hukum air mustaqmal. Air mustaqmal itu adalah air yang mula-mula digunakan. Contohnya, basuhan pertama pada muka, pada tangan dan sebagainya. Yang kedua dan ketiga tidak dikira mustaqmal. Ini adalah istilah feqah. Tapi Imam Bukhari nak membawa maksud bahawa air mustaqmal itu sebenarnya suci. Suci lagi menyucikan. Kerana kalau dalampendapat mazhab Syafie, ianya hanya suci, tapi tidak menyucikan. Iaitu suci seperti digunakan untuk membasuh, untuk diminum, tapi tidak menyucikan – tidak boleh digunakan untuk mengangkat hadas. Dia mengulangi apa yang telah dikatakan oleh beliau sebelum ini banyak kali dah. Air mustaqmal itu boleh digunakan lagi kalau nak pakai untuk bersuci lagi pun. Ini juga pendapat Imam Malik dan qaul Qadim Imam Syafie.

Dulu sudah diceritakan yang Nabi pun pernah beri minum air wuduk baginda. Kalau nak pakai untuk wuduk atau mandi junub semula pun boleh. Itulah yang hendak disampaikan oleh Imam Bukhari dengan cara halus. Tidak perlu nak kena air itu dua kolah baru boleh dipakai. Itu adalah menyusahkan. Bayangkan kalau tempat itu tidaka ada air yang banyak. Atau di tempat yang airnya adalah mahal. Padahal Islam nak memudahkan manusia. Allah tidak membuat kesusahan kepada manusia dalam perkara agama. Bayangkan kalau ada tempat yang tidak banyak air di kawasan mereka.

Setiap gerak geri Nabi memberi pengajaran kepada kita. Jadi dengan perbuatan Nabi itu mengibas itu membawa makna yang boleh kita ambil hukum.

Keduanya, nak menghapuskan kekeliruan mereka yang kata Nabi tak pakai tuala itu kerana tidak mahu menghilangkan kesan ibadat. Kalau begitulah, tentulah Nabi tidak mengibaskan air yang ada pada tubuh baginda.

Memang ada tempat Nabi tak hilangkan kesan ibadah. Contohnya, Nabi tidak sapu kesan pasir pada dahi baginda. Ianya akan menjadi saksi ibadat kita nanti. Tapi tidak untuk air dalam mandi janabah. Kesan ibadat itu adalah maknawi sahaja. Pahala dah dapat apabila kita sudah selesai mengambil wudu atau selesai mandi janabah.

Ketiga, nak isyarat ada hadis dhaif. Kena budayakan memakai hadis sahih. Iaitu hadis yang mengatakan Nabi melarang mengibas-ngibas kerana itu adalah perbuatan syaitan. Kita kena berhati-hati dalam mengambil hadis sebagai sumber hukum. Kena tengok hadis itu apakah statusnya. Tapi sekarang masyarakat kita dok pakai sahaja mana-mana hadis. Sudah tak kisah samada hadis itu adalah sahih atau tidak.

267 – حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ أَخْبَرَنَا أَبُو حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ الْأَعْمَشَ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غُسْلًا فَسَتَرْتُهُ بِثَوْبٍ وَصَبَّ عَلَى يَدَيْهِ فَغَسَلَهُمَا ثُمَّ صَبَّ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ فَغَسَلَ فَرْجَهُ فَضَرَبَ بِيَدِهِ الْأَرْضَ فَمَسَحَهَا ثُمَّ غَسَلَهَا فَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَذِرَاعَيْهِ ثُمَّ صَبَّ عَلَى رَأْسِهِ وَأَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ فَنَاوَلْتُهُ ثَوْبًا فَلَمْ يَأْخُذْهُ فَانْطَلَقَ وَهُوَ يَنْفُضُ يَدَيْهِ

267. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu Hamzah berkata, aku mendengar Al A’masy dari Salim bin Abu AL Ja’di dari Kuraib dari Ibnu ‘Abbas berkata, telah berkata, Maimunah radliallahu ‘anha menceritakan: “Aku meletakkan air untuk mandi kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam lalu aku menabiri Beliau dengan kain. Maka Beliau menuangkan air ke tangannya lalu mencuci keduanya. Kemudian menuangkan air dengan tangan kanannya ke tangan kirinya lalu mencuci kemaluannya, lalu tangannya diletakkannya ke tanah kemudian menggosoknya lalu mencucinya. Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung. Kemudian membasuh mukanya dan kedua lengannya lalu menuangkan air kekepalanya lalu meratakan air keseluruh badannya dan diakhiri dengan berganjak dari tempat mandi lalu mencuci kedua kakinya. Lalu aku menghulurkan sehelai kain (sebagai pengering) tapi Beliau tidak mengambilnya, lalu Beliau pergi sambil mengibas-ngibaskan kedua-dua tangannya untuk menghilangkan air dari tubuh beliau”.

—————————————————————————————————————————————

بَاب مَنْ بَدَأَ بِشِقِّ رَأْسِهِ الْأَيْمَنِ فِي الْغُسْلِ

Bab Orang Yang Memulakan Dengan Bahagian Kanan Kepalanya Ketika Mandi Junub

Tajuk ini mengatkaan bahawa tidak wajib wudu dulu. Ini menolak pendapat zahiriah yang mengatakan wajib mengambil wudu dalam mandi janabah dan kalau tidak, mandi janabah itu tidak sah. Tapi itu tidak benar kerana dalam hadis ini, dimulakan mandi janabah dengan cara kepala dahulu. Bukan macam biasa, iaitu dengan wudu dahulu. Tapi, sentiasa sahaja Nabi akan mulakan dengan bahagian kanan dahulu. Samada bahagian kanan kepala atau bahagian kanan bahu.

Kita dapat pahala dengan ikut Nabi. Senang sekali untuk dapat pahala. Asalkan kita tahu manakah yang dikatakan sunnah dan manakah yang tidak. Kehidupan kita di dunia ini tidak lama macam umat-umat yang dahulu. Jadi, Allah telah berikan kelebihan kepada kita.

268 – حَدَّثَنَا خَلَّادُ بْنُ يَحْيَى قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ نَافِعٍ عَنْ الْحَسَنِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنَّا إِذَا أَصَابَتْ إِحْدَانَا جَنَابَةٌ أَخَذَتْ بِيَدَيْهَا ثَلَاثًا فَوْقَ رَأْسِهَا ثُمَّ تَأْخُذُ بِيَدِهَا عَلَى شِقِّهَا الْأَيْمَنِ وَبِيَدِهَا الْأُخْرَى عَلَى شِقِّهَا الْأَيْسَرِ

268. Telah menceritakan kepada kami Khallad bin Yahya berkata, telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Nafi’ dari Al Hasan bin Muslim dari Shafiyah binti Syaibah dari ‘Aisyah berkata, “Apabila salah seorang dari kami berjunub, maka ia mengambil air dengan kedua tangannya dan disiramkan ke atas kepala sebanyak tiga kali, lalu mengambil air dengan tangan kanannya lalu mencurahkan ke bahagian kanan kepalanya dan dengan tangan kiri untuk mencurahkan ke bahagian kiri kepalanya”

Dalam hadis ini, Aisyah mengatakan apabila ‘kami’berjunub. Ini adalah menunjukkan bahawa ianya adalah perbuatan sahabat. Bukan Nabi sahaja. Maknanya, Imam Bukhari memakai juga perbuatan sahabat sebagai dalil. Sahabat boleh dijadikan dalil. Itulah yang Bukhari nak ajar kepada kita.

—————————————————————————————————————————————————-

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بَاب مَنْ اغْتَسَلَ عُرْيَانًا وَحْدَهُ فِي الْخَلْوَةِ وَمَنْ تَسَتَّرَ فَالتَّسَتُّرُ أَفْضَلُ

Bab Orang Yang Mandi Dengan Bertelanjang Seorang Diri Di Tempat Yang Sunyi Dan Orang Yang Mandi Dengan Bersembunyi Di Sebalik Tabir Itu Lebih Afdhal
Atau: orang yang menutup auratnya ketika bersendirian itu lebih afdhal.

– Bolehkah kalau kita mandi dengan tidak menggunakan tabir atau kain basahan? Kita telah belajar sebelum ini bahawa Nabi Musa sendiri mandi telanjang. Dan Nabi Ayyub. Itu bukan dalam bilik mandi. Itu adalah dilakukan di khalayak ramai tapi tidak ada orang yang berdekatan. Orang perempuan juga begitu. Dia kena periksa dulu samada ada orang atau tidak. Maknanya dia dah buat apa yang sepatutnya. Tapi kalau orang yang lalu, mereka yang tidak boleh tengok. Kalau tengok, mereka yang lihat itu yang berdosa.
Maka, kalau di tempat lapang pun boleh, maka kalau di tempat tertutup lagi boleh.

Semua ulama terima bahawa kalau tutup aurat lagi afdhal. Tapi ini adalah hendak menceritakan bab hukum samada boleh mandi telanjang atau tidak.

Mandi telanjang ada kala lagi senang. Kerana boleh meratakan air keseluruhan badan dengan lebih mudah. Dalil tidak ada yang mengatkan tidakboleh mandi telanjang.

وَقَالَ بَهْزُ بْنُ حَكِيمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ مِنْ النَّاسِ

Dan berkata Bahaz bin Halim dari ayahnya dari datuknya dari Nabi SAW: Allah lebih patut dimalui oleh seseorang berbanding manusia.

Dalam hadis ini mengatakan kita lebih berhak untuk malu dengan Allah. Kerana kita tahu bahawa Allah sentiasa nampak. Tapi kerana hadis ini tidak capai tahap sahih piawaian Bukhari, maka dia tidak bawakan sanad untuk hadis ini, dan hanya diletakkan di bahagian tajuk sahaja.

Hukum telanjang, jika perlu, dibolehkan. Contohnya untuk memudahkan mandi janabah. Atau doktor nak check. Dibolehkan.

269 – حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ نَصْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ هَمَّامِ بْنِ مُنَبِّهٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ يَغْتَسِلُونَ عُرَاةً يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ وَكَانَ مُوسَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ وَحْدَهُ فَقَالُوا وَاللَّهِ مَا يَمْنَعُ مُوسَى أَنْ يَغْتَسِلَ مَعَنَا إِلَّا أَنَّهُ آدَرُ فَذَهَبَ مَرَّةً يَغْتَسِلُ فَوَضَعَ ثَوْبَهُ عَلَى حَجَرٍ فَفَرَّ الْحَجَرُ بِثَوْبِهِ فَخَرَجَ مُوسَى فِي إِثْرِهِ يَقُولُ ثَوْبِي يَا حَجَرُ حَتَّى نَظَرَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ إِلَى مُوسَى فَقَالُوا وَاللَّهِ مَا بِمُوسَى مِنْ بَأْسٍ وَأَخَذَ ثَوْبَهُ فَطَفِقَ بِالْحَجَرِ ضَرْبًا فَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ وَاللَّهِ إِنَّهُ لَنَدَبٌ بِالْحَجَرِ سِتَّةٌ أَوْ سَبْعَةٌ ضَرْبًا بِالْحَجَرِ

269. Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Nashir berkata, telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq dari Ma’mar dari Hammam bin Munabbih dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Orang-orang bani Israil jika mandi maka mereka mandi dengan telanjang, hingga sebagian melihat sebagian yang lainnya. Sedangkan Nabi Musa ‘Alaihis Salam mandi sendirian. Maka mereka pun berkata, “Demi Allah, tidak ada menghalangi Musa untuk mandi bersama kita kecuali kerana ia adalah seorang laki-laki yang berpenyakit besar buah zakarnya. Pernah sekali Musa pergi untuk mandi dan meletakkan pakaiannya pada sebuah batu, lalu batu tersebut lari dengan membawa pakaiannya. Maka Musa lari keluar dari tempat mandinya mengejar batu tersebut sambil berkata ‘Wahai batu, kembalikan pakaianku! ‘ sehingga orang-orang bani Israil melihat Musa. Mereka baru berkata, ‘Demi Allah, pada diri Musa tidak ada apa-apa kekurangan pun.’ Musa kemudian mengambil pakaiannya dan memukul batu itu.” Abu Hurairah berkata, “Demi Allah, sungguh pada batu tersebut terdapat bekas pukulan enam atau tujuh kesan akibat pukulannya.”

– Ada yang kata Abu Hurairah reka hadis ini. Golongan Syiah kata begitu sebab merek amat tak suka Abu Hurairah. Kononnya mereka nak membela Nabi Musa. Mereka kata macam manalah ahli sunnah boleh terima hadis ini. Selain dari Syiah pun ada juga yang kata begitu. Dan ada yang kata hadis ini daif. Tapi diterima oleh Imam Bukhari sebagai sahih, maka itulah sebab dia memasukkan hadis ini dalam kitabnya. Maknanya ianya adalah sahih. Memang ada dikatakan perawi yang meriwayatkan hadis ini tidak boleh diterima. Sebab perawi yang dikatakan lemah itu tidak ada dalam sanad ini.

Hadis ini pula bukan kata Nabi Musa mandi sekali dengan mereka. Dia mandi seorang diri sahaja. Itu kalau mereka kata takkanlah Nabi Musa nak mandi telanjang. Teruk sungguh bani Israil. Dengan Nabi pun mereka nak kata. Kaum Yahudi pada zaman Nabi Musa pun dah teruk. Dengan Nabi pun mereka tak hormat. Mereka boleh kata macam-macam perkara tidak molek kepada Nabi Musa

Inilah yang dikatakan dalam Quran, mereka menyakiti Nabi Musa. Ada banyak lagi contoh-contoh perkara yang menyakiti Nabi Musa tapi yang lain itu tidak sahih. Yang Imam Bukhari terima sebagai sahih untuk menjelaskan perkara yang menyakiti Nabi Musa  itu adalah hadis ini. Atau boleh juga kita masukkan semua sekali perkara-perkara yang dikatakan sebagai menyakiti baginda itu semua ada ayat Quran itu. Kerana memang Bani Israil itu adalah jenis kaum yang teruk. Ada kata pasal mereka tuduh dia bunuh Nabi Harun. Ada kata sebab mereka upah perempuan untuk kata dia berzina dengan Nabi. Allah melepaskan NabiNya daripada sangkaan buruk umatnya.

Sebenarnya syariat zaman itu boleh mandi telanjang ramai-ramai. Yang menghairankan itu adalah kenapa Nabi Musa mandi berasingan. Sebab itulah umatnya mengata macam itu. Mereka mengatakan dia ada penyakit. Dosa besar kalau ada anggapan buruk seperti itu kepada mana-mana Nabi. Allah menjadikan Nabi-NabiNya sempurna supaya tidak ada alasan kepada umat untuk menolak dakwah mereka. Tidak boleh kita menganggap ada kekurangan kepada Nabi-Nabi samada dari segi akal atau physical. Ini adalah dalil mengatakan bahawa Allah menjadikan Nabi-Nabi dalam keadaan sempurna.

Yang kisah Nabi Musa ketuk batu tu sampai berbekas pun ada yang tak terima. Tapi mereka kira berdasarkan kekuatan kita sekarang. Tapi Nabi Musa memang ditakdirkan ada kekuatan yang lebih. Dia tumbuk orang pun boleh mati. Dan kisah dia angkat penutup telaga pun seorang sahaja. Dia pukul itu sebab batu itu sudah bersifat seperti binatang dah.

Banyak dugaan Nabi Musa melayan umat dia yang teruk itu.

Kenapa Musa kejar baru tu? Kenapa tak tunggu sahaja batu tu berhenti atau suruh keluarga dia sahaja yang ambil baju kerana dia sedang bogel? Itu semua adalah hikmat Allah telah jadikan. Kerana hendak menjelaskan yang lebih besar lagi iaitu mereka mengatakan bahawa Nabi Musa ada penyakit. Kejadian itu terjadi tiba-tiba sampaikan dia terkejut. Sampaikan dia pukul batu itu. Ini juga menunjukkan bahawa Nabi-Nabi itu adalah makhluk juga. Mereka tidak tahu semua perkara ghaib. Sama juga dengan kisah bagaimana Nabi Musa memukul mata Izrail yang datang hendak mengambil nyawanya.

Hadis ini menunjukkan bahawa orang mulia lebih elok untuk tidak telanjang bogel di khalayak ramai. Walaupun zaman itu syariat tidak mengharamkan melihat aurat orang lain. Tapi sebagai manusia mulia, Musa tidak melakukannya. Itulah sebabnya dia mencari tempat mandi di tempat yang lain dan sunyi. Begitu juga kita, walaupun duduk berseorangan dalam rumah, lebih afdhal untuk tidak berbogel. Musa tak tegur umatnya berbogel itu menunjukkan tidak salah berbogel dalam syariatnya. Tapi dia tidak ikut bersama itu kerana sifat malunya. Sebenarnya, Nabi Musa itu bersifat pemalu.

Hadis ini juga menunjukkan bahawa Imam Bukhari memakai juga syariat Nabi terdahulu. Dalam kes ini, ia berkenaan boleh mandi bogel asalkan bukan depan orang lain. Sebab itu dia bawakan hadis dari kisah Nabi Musa dan Nabi Ayyub itu. Kalau tidak, dia tidak bawakan. Dan Nabi pula tidak mengatakan bahawa itu adalah syariat umat dulu, jadi tidak boleh ikut.

Keharusan melihat anggota tubuh orang lain jika ada keharusan. Contohnya untuk melihat samada seseorang itu ada kecacatan atau tidak. Ataupun doktor nak tengok tubuh pesakit dia.

Keharusan bersumpah untuk menguatkan hujah. Kerana dalam hadis ini Abu Hurairah bersumpah.

Ini adalah kisah salah satu mukjizat Nabi Musa. Mukjizat itu bukan nak kena ada orang cabar. Boleh keluar dengan tiba-tiba. Tidak perlu ada orang nak cabar atau minta supaya Nabi keluarkan sesuatu. Macam pernah Nabi Musa mengeluarkan air dengan mukjizat kerana umatnya minta.

 

270 – وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَيْنَا أَيُّوبُ يَغْتَسِلُ عُرْيَانًا فَخَرَّ عَلَيْهِ جَرَادٌ مِنْ ذَهَبٍ فَجَعَلَ أَيُّوبُ يَحْتَثِي فِي ثَوْبِهِ فَنَادَاهُ رَبُّهُ يَا أَيُّوبُ أَلَمْ أَكُنْ أَغْنَيْتُكَ عَمَّا تَرَى قَالَ بَلَى وَعِزَّتِكَ وَلَكِنْ لَا غِنَى بِي عَنْ بَرَكَتِكَ
وَرَوَاهُ إِبْرَاهِيمُ عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ سُلَيْمٍ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَيْنَا أَيُّوبُ يَغْتَسِلُ عُرْيَانًا

270. Dan (masih dari jalur periwayatan yang sama dengan hadits sebelumnya) dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda: “Tatkala Ayyub mandi dalam keadaan telanjang, tiba-tiba berguguran belalang emas dari atasnya. Lalu Ayyub mengumpulkan dan memasukkannya ke dalam baju. Maka Raabnya memanggilnya: ‘Wahai Ayyub, bukankah aku sudah membuat engkau tidak perlu kepada apa yang kau lihat itu? ‘ Ayyub menjawab, ‘Benar, dan demi segala kemuliaan-Mu. Tetapi aku tetap perlu kepada keberkatan-Mu’.” Ibrahim juga meriwayatkan dari Musa bin ‘Uqbah dari Shafwan bin Sulaim dari ‘Atha’ bin Yasar dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda: “Ketika Ayyub mandi dalam keadaan telanjang.” Hingga ke akhir hadis.

– Nabi Ayyub kutip belalang emas dan Allah kata bukankah Dia telah menjadikan Ayyub tidak memandang perkara keduniaan. Nabi Ayyub jawap bahawa benda itu tentu dari Allah, bukan benda biasa. Jadi kalau Allah beri, dia akan ambil. Menunjukkan sesuatu perkara itu bergantung kepada niat. Dia kutip bukan sebab dunia tapi sebab Allah beri. Kita kena terima apa yang Tuhan beri. Takdir Tuhan.

Allah tak tegur Ayyub mandi bogel. Nabi Muhammad pun tak cakap pun tidak boleh mandi bogel. Maka, kita pun boleh buat juga. Sebab Nabi-nabi pun ada buat.

Bersumpah dengan nama Allah dibolehkan macam Ayyub cakap.

Kaya itu lebih baik untuk orang mukmin. Boleh buat lebih kepada orang lain. Tidak salah haloba kepada benda halal. Contohnya berniaga siang malam. Tak boleh kita kata kepada orang yang buat begitu. Selagi dia buat perkara yang halal. Jangan kata lebih baik miskin daripada kaya. Nabi Muhammad sendiri pun berdoa untuk berlindung dari kefakiran. Tapi kena taat dalam kayalah. Seorang yang kaya yang taat lebih baik dari miskin yang taat. Seorang miskin yang taat adalah lebih baik dari seorang kaya yang tidak taat.

 

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 9 – Bab Menyelati Rambut Dan Bulu-Bulu

Filed under: Hadith,Kitab Mandi Junub — visitor74 @ 12:37 am

بَاب تَخْلِيلِ الشَّعَرِ حَتَّى إِذَا ظَنَّ أَنَّهُ قَدْ أَرْوَى بَشَرَتَهُ أَفَاضَ عَلَيْهِ

Bab Menyelati Rambut Dan Bulu-Bulu Sehingga Apabila Seseorang Itu Telah Yakin Bahawa Dia Telah Meratakan Air Pada Kulitnya, Dia Pun Melimpahkan Air Ke Seluruh Tubuhnya

– Tajuk ini menjelaskan tentang khilaf yang ada dikalangan ulama tentang hukum perempuan mandi junub. Adakah kena ratakan air ke seluruh rambut kepada perempuan? Jumhur ulama mengatakan demkian. Kepada mereka, sama sahaja mandi janabah dan mandi haidh kepada perempuan. Tapi Bukhari mempunyai pendapat yang berbeza. Kalau berkenaan dengan mandi selepas haidh memang semua ulama termasuk Imam Bukhari, mengatakan kena buka ikatan rambut dan semua rambut perlu diratakan air. Tapi kepada Imam Bukhari, jikalau ianya adalah Mandi Janabah, hanya kena sampai air ke kulit kepala sahaja. Dia sama pendapat dengan Imam Ahmad. Yang lain, sama sahaja, iaitu kena ratakan air ke seluruh rambut. Sebab tu tajuk ni mengatakan ‘meratakan air ke kulit’ sahaja. Pendapat ini adalah menyenangkan untuk perempuan. Tidak perlu pun mereka membuka sanggul mereka. Tidak perlu mereka susah nak kena keringkan rambut dengan teruk selepas itu. Sebab kalau kena basahkan semua rambut, lambatlah kering rambut dan susah nak pakai tudung. Zaman sekarang, senanglah sikit sebab ada hair dryer, tapi bukan semua ada.

Kalau bulu tu, termasuklah bulu hidung dan bulu mata. Tapi tidaklah sampai menyusahkan seperti pendapat Ibn Umar. Dia berpendapat sampai biji mata pun kena air dalam wudu dan mandi janabah. Akhir hayat beliau, mata dia buta.

Memang banyak pendapat mazhab. Kita pun kadang-kadang pening mana nak pakai. Seeloknya kita belajar supaya kita tahu dalil yang digunakan imam-imam mazhab untuk mencapai pendapat mereka. Itu dinamakan ittiba‘. Tak sama dengan taqlid. Ittiba’ lebih elok lagi. Semua terima macam tu. Dalam feqah, kita boleh pakai pendapat mana-mana mazhab asalkan kita tahu. Iaitu kita tahu apakah pendapat mazhab itu berkenaan sesuatu perkara. Macam kita tahu bahawa mazhab Syafie mengatakan sunat qunut subuh tapi tidak kepada mazhab yang lain.

 

264 – حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ أَخْبَرَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ الْجَنَابَةِ غَسَلَ يَدَيْهِ وَتَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ اغْتَسَلَ ثُمَّ يُخَلِّلُ بِيَدِهِ شَعَرَهُ حَتَّى إِذَا ظَنَّ أَنَّهُ قَدْ أَرْوَى بَشَرَتَهُ أَفَاضَ عَلَيْهِ الْمَاءَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ غَسَلَ سَائِرَ جَسَدِهِ وَقَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ نَغْرِفُ مِنْهُ جَمِيعًا

264. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdan berkata, telah mengabarkan kepada kami ‘Abdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Hisyam bin ‘Urwah dari bapaknya dari ‘Aisyah berkata,: “Adalah Nabi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam apabila mandi janabat, mencuci tangannya dan berwudu’ sebagaimana wudu’ unmtuk shalat. Kemudian mandi dengan menyelati rambut dan bulu-bulu dengan tangannya hingga bila dia telah yakin telah merata air pada kulitnya, Beliau melimpahkan air tiga kali keseluruh tubuhnya. “‘Aisyah berkata,: “Aku pernah mandi bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dari bekas yang sama dan kami saling mencelup air daripadanya”.

– Ada beza antara bunyi hadis cara mandi janabah riwayat Aisyah dan Maimunah. Iaitu berkenaan dengan basuh kaki. Kalau dalam hadis riwayat Aisyah, dia menceritakan bahawa Nabi mengambil wudu seperti wudu untuk solat. Itu boleh dikatakan Nabi mengambil wudu dengan sempurna termasuk basuh kaki terus. Selepas itu baru meratakan air ke seluruh badan. Tapi dalam riwayat Maimunah, diceritakan bahawa Nabi akan basuh kaki akhir sekali. Bukhari lebih cenderung untuk pakai riwayat Maimunah sebab hadis Maimunah lebih kuat.

Ilmu Hadis ni kena belajar. Tak boleh baca sendiri. Boleh silap faham kalau cuba nak faham sendiri. Ada yang bila tak kena cara tu, boleh jadi sesat. Belajar kena ada kaedah.

——————————————————————————————————————————————

بَاب مَنْ تَوَضَّأَ فِي الْجَنَابَةِ ثُمَّ غَسَلَ سَائِرَ جَسَدِهِ وَلَمْ يُعِدْ غَسْلَ مَوَاضِعِ الْوُضُوءِ مَرَّةً أُخْرَى

Bab Orang Yang Berwudhu Sebelum Mandi Junub, Kemudian Mandi Dengan Meratakan Air Ke Seluruh Tubuhnya Dengan Tidak Membasuh Anggota-Anggota Wudhu Sekali Lagi

– Perlukah membasuh semula anggota wudu yang telah kena air semasa ambil wudu? Kerana dimulakan mandi janabah dengan wudu. Selepas wudu itu, perlukah lagi meratakan air ke muka, tangan dan anggota-anggota wudu yang lain? Kerana semasa wudu dan kena air dah tadi.

Dalam tajuk ini, Imam Bukhari hendak menjelaskan sekurang-kurangnya dua perkara: hukum wudu; dan samada wudu itu sebahagian dari mandi janabah atau tidak.

Imam Bukhari mengatakan ianya adalah sebahagian dari mandi janabah. Maka tidak perlu ulangi basuh anggota wudu dah. Kalau buat pun boleh.

Apabila dikatakan basuh seluruh anggota, itu boleh dikatakan termasuk kemaluan. Maknanya, Nabi ada sentuh kemaluan baginda. Maka tak batal wudu kalau pegang kemaluan. Imam Bukhari nak ulang lagi pendapatnya ini.

Adakah khilaf itu perkara yang buruk? Khilaf itu boleh diandaikan macam cabang pokok. Ada kebaikan kalau banyak cabang pokok. Sahabat pun ada berbeza pendapat. Umar kata batal kalau sentuh kemaluan. Ali pula kata tak batal. Itulah jangan mengata pendapat orang lain. Itu sahabat tu. Maknanya, kalau kita mengata kepada orang yang mengatakan pegang kemaluan itu batal wudu, sebenarnya kita mengata kepada pendapat Umar. Dengan ada khilaf antara ulama, kita sebenarnya diberikan pilihan untuk memakai manakah pendapat yang sesuai dengan kita. Kalau dalam bab feqah, boleh kita memilih mana pendapat yang sesuai dengan kita. Kalau dalam bab aqidah, tidak boleh.

 

265 – حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ عِيسَى قَالَ أَخْبَرَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى قَالَ أَخْبَرَنَا الْأَعْمَشُ عَنْ سَالِمٍ عَنْ كُرَيْبٍ مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ قَالَتْ وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضُوءًا لِجَنَابَةٍ فَأَكْفَأَ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا ثُمَّ غَسَلَ فَرْجَهُ ثُمَّ ضَرَبَ يَدَهُ بِالْأَرْضِ أَوْ الْحَائِطِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَذِرَاعَيْهِ ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ الْمَاءَ ثُمَّ غَسَلَ جَسَدَهُ ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ رِجْلَيْهِ قَالَتْ فَأَتَيْتُهُ بِخِرْقَةٍ فَلَمْ يُرِدْهَا فَجَعَلَ يَنْفُضُ بِيَدِهِ

265. Telah menceritakan kepada kami Yusuf bin ‘Isa berkata, telah mengabarkan kepada kami Al Fadlol bin Musa berkata, telah mengabarkan kepada kami Al A’masy dari Salim dari Kuraib sahaya Ibnu ‘Abbas dari Ibnu ‘Abbas radliallahu ‘anhu dari Maimunah berkata,: “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam meletakkan air untuk mandi janabat. Beliau menuangkan keatas telapak tangan mencucinya dua kali atau tiga kali. Lalu mencuci kemaluannya lalu menggosok tangannya ke tanah atau dinding dua kali atau tiga kali. Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung lalu mencuci wajahnya dan kedua lengannya. Kemudian mencurahkan air ke atas kepalanya lalu membasuh badannya dan mengakhirinya dengan berganjak lalu membasuh kedua telapak kakinya”. ‘Maimunah berkata,: “Maka aku berikan secebis kain tapi Beliau tidak mahu, malah Beliau mengibas-ngibaskan tangan untuk menghilangkan sisa air dari badannya”.

———————————————————————————————————————————————-

بَاب إِذَا ذَكَرَ فِي الْمَسْجِدِ أَنَّهُ جُنُبٌ يَخْرُجُ كَمَا هُوَ وَلَا يَتَيَمَّمُ

Bab Apabila Seseorang Teringat Di Dalam Masjid Bahawa Dia Berjunub, Dia Boleh Keluar Dengan Keadaannya Itu Tanpa Bertayammum

Imam Bukhari dengan membawakan tajuk ini, hendak menolak pendapat Sufyan at Tsauri dan Ishak Rahawaih yang kata kena tayamum terus sebelum keluar. Dia Mujtahid besar. Tidak bergantung kepada mana-mana pendapat mazhab. Kerana dia boleh buat sendiri pendapatnya kerana dia adalah mujtahid mutlak. Tapi cara dia tolak adalah dengan cara beradab. Iaitu dia bawa dalil.

 

266 – حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ قَالَ أَخْبَرَنَا يُونُسُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ وَعُدِّلَتْ الصُّفُوفُ قِيَامًا فَخَرَجَ إِلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا قَامَ فِي مُصَلَّاهُ ذَكَرَ أَنَّهُ جُنُبٌ فَقَالَ لَنَا مَكَانَكُمْ ثُمَّ رَجَعَ فَاغْتَسَلَ ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْنَا وَرَأْسُهُ يَقْطُرُ فَكَبَّرَ فَصَلَّيْنَا مَعَهُ
تَابَعَهُ عَبْدُ الْأَعْلَى عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ الزُّهْرِيِّ وَرَوَاهُ الْأَوْزَاعِيُّ عَنْ الزُّهْرِيِّ

266. Telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami ‘Utsman bin ‘Umar berkata, telah mengabarkan kepada kami Yunus dari Az Zuhry dari Abu Salamah dari Abu Hurairah radliallahu ‘anhu berkata,: “pernah terjadi setelah Qamat untuk shalat telah dikumandangkan dan shaf telah diluruskan sambil mereka berdiri, lalu keluarlah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Setelah berdiri di tempat shalat Beliau baru teringat bahwa Beliau sedang junub, lalu berkata, kepada kami; “tetaplah di tempat kalian”. Maka Beliau kembali lalu mandi. Kemudian datang dalam keadaan kapalanya menitiskan air. Terus Beliau bertakbir, maka kamipun shalat bersamanya”. Hadits ini juga diriwayatkan oleh Abdul A’laa dari Ma’mar dari Az Zuhry dan diriwayatkan juga oleh Al Auza’i dari Az Zuhry.

– Tidak ada kata dalam hadis ini bahawa Nabi tayamum dulu sebelum keluar itu. Kalau ikut pendapat Sufyan as Tsauri, kalau sesiapa tiba-tiba teringat bahawa dia sebenarnya berjunub, dia kena tayamum dulu. Tapi itu akan menyusahkan orang pula, nak kena cari bahan untuk bertayamum. Kalau dalam zaman Nabi, bolehlah sebab masjid dibuat dari tanah.

Mengikut Bukhari, berjunub boleh duduk dalam masjid. Tidak ada masalah. Perempuan yang dalam haidh pun boleh duduk dalam masjid. Yang dalam hadis itu, Nabi keluar dan mandi sebab baginda nak solat. Itu sebab dia keluar.

Yang kata kena tayamum itu adalah kerana menjaga kesucian masjid.

Bukhari kata boleh orang berjunub duduk dalam masjid dengan membawakan dalil ahli suffah. Mereka duduk di serambi masjid – kira-kiranya dalam masjid juga. Tentulah meraka ada berjunub. Dan Bukhari berpendapat bahawa perempuan dalam haidh boleh duduk dalam masjid kerana pernah Nabi membenarkan seorang perempuan tinggal dalam masjid. Dan perempuan itu masih muda, maka tentulah dia ada ketika akan datang haidh. Nabi tak pesan pun kepada dia kalau dia datang haidh, kena keluar.

Dan perempuan dalam haidh boleh baca Quran. Sebab dalil yang mengatakan tidak boleh itu adalah lemah.

Pengajaran lain yang kita boleh belajar dari hadis ini:

1. Keelokan mendirikan Saf
2. Imam kena maklumkan jikalau dia ada sebab yang memerlukan dia tidak boleh terus menjadi imam. Jangan malu nak beritahu. Tidak ada malu dalam perkara ibadat. Tapi, katakanlah dia malu dan dia tidak cakap dia dalam junub. Bagaimanakah kedudukan solat mereka? Tentulah kalau imam itu meneruskan solat, solatnya tidak sah kerana dia dalam junub. Tapi kepada makmum, solat mereka sah.
3. Hadis ini juga menunjukkan bahawa Nabi pun ada sifat lupa. Meyakinkan kita bahawa Nabi itu adalah manusia juga.
4. Menunjukkan keharusan bercakap lepas iqamah. Tidak boleh lama antara iqamah dan solat. Kalau lama, kena iqamah semula.
5. Tidak boleh malu dalam perkara agama.

 

Sahih Bukhari Kitab Mandi Janabah Sesi 8 – Bab Membasuh Mazi Dan Berwudhu Kerananya March 24, 2013

Filed under: Hadith,Kitab Mandi Junub — visitor74 @ 5:39 pm

بَاب غَسْلِ الْمَذْيِ وَالْوُضُوءِ مِنْهُ

Bab Membasuh Mazi Dan Berwudhu Kerananya

Dalam tajuk ini ada 2 bahagian. Pertama adalah berkenaan basuh Mazi dan kedua, mengambil wudu.
Seperti yang telah dipelajar, air mazi adalah najis kepada Bukhari najis. Ini adalah juga pendapat ulama-ulama yang lain juga. Dan, najis kerana air mazi ini kena dibasuh dengan air dan tidak boleh cara lain. Tidak boleh nak gunakan batu, atau cara lain seperti membersihkan najis yang lain. Jumhur ulama kata begitu. Tapi ada yang kata boleh.
Pendapat jumhur ulama adalah hanya basuh bahagian yang kena air mazi sahaja. Iaitu, kalau bahagian kepada zakar sahaja yang terkena, maka basuh bahagian kepala zakar sahaja. Tapi kepada Mazhab Hanabilah (Hanbali), kena basuh zakar dan telur sekali.
Tidak mesti terus ambil wudu apabila ada najis air mazi. Tiada dalil yang mengatakan terus kena ambil wudu. Kalau nak solat baru kena.
Hukum kepda lelaki sama dengan perempuan.
Ada kelebihan kenapa Allah jadikan air mazi. Air kencing itu adalah berbisa, dan kalau tercampur dengan air mani, tidak boleh mengandung. Dengan mengeluarkan air mazi dahulu, menolak air kencing yang mungkin ada dalam saluran kencing keluar. Ini adalah kerana, air kencing, air mazi dan air mani keluar dari saluran yang sama.
Wudu dalam bahasa Arab ada dua makna. Pertama, wudu yang diambil untuk membolehkan kita solat. Satu lagi adalah dengan membasuh sahaja untuk menyegarkan badan.

 

261 – حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ قَالَ حَدَّثَنَا زَائِدَةُ عَنْ أَبِي حَصِينٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ كُنْتُ رَجُلًا مَذَّاءً فَأَمَرْتُ رَجُلًا أَنْ يَسْأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِمَكَانِ ابْنَتِهِ فَسَأَلَ فَقَالَ تَوَضَّأْ وَاغْسِلْ ذَكَرَكَ

261. Telah menceritakan kepada kami Abu Al Walid berkata, telah menceritakan kepada kami Za’idah dari Abi Hushain dari Abu ‘Abdurrahman dari ‘Ali berkata,: “aku adalah seorang yang sering keluar air madzi. Maka aku minta seseorang untuk bertanya kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Kerana putri Beliau shallallahu ‘alaihi wasallam adalah isteriku. Maka orang itu bertanya, lalu Jawab Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.: “berwudulah dan basuh lah kemaluanmu“.

– Dalam hadis ini menceritakan bahawa Saidina Ali malu dengan mertua dia iaitu Nabi Muhammad. Itulah sebabnya dia segan nak tanya sendiri dan dia minta orang lain yang tanyakan. Ini menunjukkan tahap kesopanan sahabat yang telah dididik Nabi. Hadis ini juga boleh dijadikan asas untuk mengatakan boleh memakai hukum feqah walaupun tidak yakin. Sebab dalam hadis ini, Ali tak tanya sendiri. Kalau nak yakin, tentulah kena tanya sendiri. Tapi, dia pakai juga, menunjukkan boleh diterima hukum yang kita tidak yakin 100%. Kita pun banyak buat begitu. Contohnya, untuk mengetahui waktu solat dengan yakin, kena lihat kepada matahari. Tapi sekarang kita pakai jam untuk menentukan waktu. Ini adalah dinamakan Dzan. Iaitu tidak 100% yakin tapi lebih berat kearah yakin. Hanya boleh digunakan dalam bab Feqah sahaja. Dalam perkara aqidah, kena yakin 100%. Banyak perkara kehidupan melibatkan dzan sahaja sebenarnya. Sebab tidak boleh dipastikan dengan yakin. Contohnya ada orang bagi air minum kepada kita. Macam mana nak pastikan bahawa air itu boleh diminum?

Dzan: berat ke arah yakin
Syak: sama berat antara yakin dan tidak
Waham: lebih berat ke arah tidak
Jahil: langsung tidak tahu apa-apa.

Macam-macamlah kisah pasal Ali selalu keluar air mazi ini. Ada yang kata Saidina Ali kuat daya seks dia. Sebab itu selalu keluar mazi tu. Timbullah pula pasal tongkat Ali. Yang dia kuat sebab dia makan Tongkat Ali. Dan walaupun dia kuat, dia tak kahwin banyak sebab Fatimah pun kuat juga. Iaitu dikatakan Fatimah mampu nak melayan keinginan Ali. Dan Fatimah tu dikatakan kuat sebab makan kacip Fatimah lah pula. Macam-macam kisah mengarut bila manusia nak buat cerita dongeng. Sebenarnya tidaklah sentiasa Saidina Ali keluar air mazi itu. Pada suatu masa sahaja. Kerana Ali itu adalah seorang pahlawan. Takkan dia sentiasa keluar air mazi tak henti-henti. Sebab dia sakit. Keluar mazi banyak ni sebab penyakit sahaja. Bukan sebab lain. Dah telah ditakdirkan Allah dia jadi begitu. Tapi Syiah putar belit hukum, sampai kata air mazi bukan najis. Mereka kata kalau air mazi meleleh waktu sembahyang sampai ke tumit pun tak batal solat. Sebab mereka nak lawan hukum ASWJ. Kita kata najis, mereka nak lawan bagi hukum yang sebaliknya.

Dalam sesetengah kitab termasuk dalam cetakan sesetengah kitab sahih Bukhari yang telah diubah, ada memberikan gelaran alaihis salam selepas nama Ali. Itu semua adalah agenda Syiah untuk meninggikan martabat Ali melebihi yang sepatutnya. Mereka masukkan dalam kitab-kitab tertentu. Padahal, kalau cetakan yang benar, tidak ada. Gelaran alaihis salam itu selalunya digunakan kepada Nabi dan malaikat sahaja. Selalunya begitu, jadi kalau diberikan kepada orang lain yang tidak tahu, akan mengakibatkan kekeliruan. Gelaran yang kita boleh berikan kepada Ali hanyalah radiallahu anhu atau karamallahu wajhah sahaja. Dan karamallahu wajhah itu adalah nak memuliakan kembali nama Ali kerana ada yang memberi gelaran doa untuk menggelapkan wajah beliau. Walaupun memang tidak ada hadis yang mengatakan alaihis salam adalah untuk Nabi dan malaikat sahaja, tapi kerana ianya telah biasa digunakan untuk dua entiti itu, maka kita tidaklah boleh pakai macam itu kepada Ali.

Hadis ini digunakan oleh Imam Bukhari sebagai dalil sokongan untuk mengatakan bahawa tidak batal wudu dengan pegang zakar. Sebab dalam hadis ini, Nabi cakap basuh zakar selepas ambil wudu. Hanya boleh dijadikan dalil sokongan sahaja sebab kadang-kadang tertib dalam hadis tidak semestinya kena ikut macam tu. Sebab huruf waw disitu bermaksud ‘dan’ tapi tidaklah bermaksud ianya berturut. Itu dalam kaedah bahasa Arab. Contohnya kita kata: Ali dan Samad masuk dalam dewan. Tidak semestinya ayat itu bermakna, Ali masuk dahulu, kemudian baru Samad. Ia hanya menyatakan bahawa dua-dua lelaki itu ada masuk dalam dewan. Tapi Tidak semestinya dalam masa yang berturut.

—————————————————————————————————————————————–

بَاب مَنْ تَطَيَّبَ ثُمَّ اغْتَسَلَ وَبَقِيَ أَثَرُ الطِّيبِ

Bab Orang Yang Memakai Wangi-Wangian Kemudian Mandi Tetapi Kesan Wangian Itu Masih Ada

Tajuk ini nak menyentuh hukum apakah sah mandi jikalau ada lagi bau wangian pada badan selepas mandi. Atau adakah molek kalau begitu?

Hadis ini menceritakan bahawa kalau mandi itu, tapi masih ada lagi bau wangian yang telah diletakkan sebelum mandi, mandi itu adalah sah.
Wangian yang digunakan oleh Nabi pada zaman itu, bukan macam wangian zaman sekarang. Ada jirim kepada minyak yang digunakan. Ini bermakna, jikalau ada berminyak sikit pun boleh. Memang amalan pada zaman itu, mereka meratakan air wangi dengan pakai dulu. Dengan meletakkan sikit pada satu bahagian, dan apabila dilalukan dengan air, wangian itu akan merangkumi keseluruhan badan.

 

262 – حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْتَشِرِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ فَذَكَرْتُ لَهَا قَوْلَ ابْنِ عُمَرَ مَا أُحِبُّ أَنْ أُصْبِحَ مُحْرِمًا أَنْضَخُ طِيبًا فَقَالَتْ عَائِشَةُ أَنَا طَيَّبْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ طَافَ فِي نِسَائِهِ ثُمَّ أَصْبَحَ مُحْرِمًا

262. Telah menceritakan kepada kami Abu AN-Nu’man berkata, telah menceritakan kepada kami Abu ‘Awanah dari Ibrahim bin Muhammad bin Al Muntasyir dari bapaknya: “Aku bertanya kepada ‘Aisyah radliallahu ‘anhu lalu aku ceritakan tentang ucapan Ibnu ‘Umar radliallahu ‘anhu yang mengatakan: “aku tidak suka diwaktu pagi aku berihram, aku berada dalam keadaan semerbak berbau wangi”. Maka ‘Aisyah radliallahu ‘anhu berkata,: “Sungguh aku sendiri pernah memakaikan pewangi kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Lalu Beliau mendatangi isteri-isterinya. Kemudian Beliau mengenakan pakaian ihram keesokan paginya”

– Hadis ini menceritakan Sunnah pakai wangian sebelum bersama dengan isteri. Itulah sebabnya Aisyah memakaikan pewangi kepada Nabi tu. Ianya boleh menjaga kenikmatan bersama. Ada lelaki atau perempuan yang pandang berat benda ni. Tak sama seorang dan seorang yang lain. Itulah antara suami isteri itu semasa tidur kena jaga. Ada yang sampai bercerai sebab itu. Nampak baik sahaja antara mereka. Tapi sebenarnya mungkin ada terkesan sebab itu. Dia sebenarnya tak tahan dengan bau busuk suami atau isteri dia. Jadi, dia nak cerai. Tapi tidak dicakap cerai itu adalah sebab bau, sebab malu nak cakap benda tu. Nabi mengajar umatnya tentang itu. Bukan hanya untuk diamalkan olehnya sahaja. Dia hidup sekejap sahaja, tapi pengajaran yang diberikan olehnya itu boleh dipakai oleh umatnya zaman berzaman.

Nabi juga mengajar mencium isteri. Iaitu mencium di mulut. Tetapi kalau gigi rosak, tentulah tidak menyenangkan. Jadi, jangan memaksa kalau kita gigi buruk.

Kalau pakai pewangi sebelum ihram, tidak mengapa. Ini hukum dalam bahagian haji.

 

263 – حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَكَمُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَبِيصِ الطِّيبِ فِي مَفْرِقِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ مُحْرِمٌ

263. Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Syu’bah berkata, telah menceritakan kepada kami Al Hakam dari Ibrahim dari Al Aswad dari ‘Aisyah radliallahu ‘anhu berkata,: “Seakan aku masih nampak lagi kilauan pewangi pada belahan rambut Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam ketika Beliau sedang berihram”.

Tidak semesti hilang jirim. Islam itu mudah.
Tapi macam cat kuku tidak boleh. Kena hilangkan juga.

Hadis ini menunjukkan Nabi membelah rambutnya. Kadang-kadang tidak. Maka ikut apa kita nak buat dengan rambut kita. Dia belah rambut itu untuk mencantikkan. Tidak salah kalau untuk mencantikkan diri. Bukan dia tidak kisah dengan penampilan diri baginda. Baginda Nabi itu sentiasa ingat kepada Allah. Tapi tidak melupakan hal dunia.
Pewangi itu nampak berkilat kerana pewangi itu jenis berjirim.

Sayangnya Aisyah kepada Nabi. Masih segar ingatan beliau kepada Nabi. Itu tanda sayang tu.

Ini adalah cerita Aisyah sendiri. Bukan dia dengar dari orang lain.