We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Jajah ke tidak ha? September 24, 2011

Filed under: Current Affairs,Monolog — visitor74 @ 2:52 pm

takde la plak orang tanya pendapat aku, sebab buat apa dorang na tanya kan? yang tanya pun kalau kalau aku dah tanya mak mertua aku. tapi aku tak dapat sembang lama dengan dia. so biarlah aku bagi pendapat aku sendiri.

negara ni memang tak pernah lekang dengan isu isu semasa yang akan membuatkan kita berpikir, tergelak, geram dan sebagainya. aku dah ambik pendekatan jangan nak marah dengan benda benda ni sebab semuanya macam untuk menghiburkan kita. dan membuatkan kita terpikir mencari jawapannya. cuma tak best tu manusia ni kalau dah jenis gedeber tu akan buat pasal jugak. nak marah, nak maki dan caci. pendek kata, macam ntah apa apa. macam dia sorang yang pandai. macam dia dah masuk 17 universiti dan jadi dekannya.

ni sekarang ni aku cakap pasal samada malaysia ni dah kena jajah ke tidak. ada yang lagi pandai mengulas aku rasa. tapi inilah pendapat aku. Kita memang kena jajah pada masa singkat pada kertasnya. ada masa yang kita dijajah lama selepas portugis menjajah kita. tapi british jajah kita kejap sahaja. selebihnya kita jadi protectorate jer.

tapi itu atas kertas lah. berapa banyak orang cakap tapi maksudnya lain. tulis officially macam ni, tapi dalam prakticalnya lain amalannya. itulah dia sejarah jajahan kita. kalau baca literally, memanglah agaknya kita tak kena jajah. tapi pada dasarnya, macam itulah jugak. masa tu, kita tak dapat nak buat keputusan 100% ada bangsa lain yang buatkan keputusan kepada kita. ada harta benda hak kita yang diambiknya dan dijadikan retenya. ada orang orang kita yang ditindasnya, tidak diberikan haknya. ada yang bagus, ada yang tidak. macam jugak semua benda. kalau nak kaji semua, tak dapatlah kita gambaran penuhnya. tapi kaji kena kaji. nanti akan ada banyaklah buku pasal benda ni nanti. kita akan baca nanti kalau ada kesempatan. tapi itu akan menjadi satu pendapat dari satu pihak. adalah pulak pihak lain buat buku yang lain pulak ceritanya. tak habis habis. all these area academics.

apa yang nak kita ambik pelajaran? itu yang penting. mereka tidak menjajah kita sekarang sebab mereka dah takde kat sini dah. kita boleh buat keputusan sendiri dah. tak payah nak check dengan dorang lagi dah. pada zahirnya.

tapi adakah kita tidak terjajah fikiran kita lagi? sekarang mereka menjajah kita secara halus. ada perkara agaknya yang kita tak boleh buat sesuka hati sebab kalau kita buat, mereka tidak suka. maka mereka tidak lagi bagi bagi duit kat kita. dah taknak berniaga lagi dengan kita. atau tulis dalam media tak suka kat kita. dan kita pun menggelabah.

atau mereka menjajah fikiran kita dengan memberi idea kepada kita apa yang perlu kita buat. apa kita perlu pakai. apa kita perlu fikirkan. sampai kita terikut ikut mereka sebab kita nak jadi macam mereka. sampai kita buat benda yang mungkin salah di mata agama. agama lagi jauh pulak dengan kita. kita ikut mereka lagi banyak dari kita ikut pendapat agama. tak kira jajah ke tu?

dan janganlah kita asyik nak maki maki orang. panggil orang lain kangkung ke apa… sapa kita ni? pandai sangat ke kita? baik sangat ke kita? huduh sangat ke orang lain sampai kita benda nak tengok dia pun? marilah kita melihat perkara ini sebagai perkara yang boleh menyebabkan kita tahu lagi banyak tentang sejarah negara kita. bukan medan nak mencaci cerca.

 

Al Fatihah kepada Osama May 6, 2011

Filed under: Current Affairs — visitor74 @ 11:02 pm

Beberapa hari yg lalu, komando amerika dgn rampoknya telah memasuki kediaman (tempat persembunyian?) Osama dan membunuh beliau dan beberapa orang lagi. Betapa bangganya mereka. Mendabik dada.

Pihak mereka telah beberapa bulan mengintip tempat kediaman tersebut yang berada di Pakistan.

Sekarang Pakistan marah kerana Amerika berbuat sebegitu di negaranya. Amerika pulak marahkan Pakistan. Macam mana Osama boleh ada lama kat sini, ko tak bagitau? Ke ko yang sembunyikan dia.

Dah lama dah mereka mencari Osama. Memang nak bunuh terus. Bukan nak tangkap dia dan tanya. Shoot first, itulah agaknya kata mereka. Ask question Later. Tapi betul ke Osama yang buat segala durjana? We’ll never know now. Media urusan mereka. Apalah info kita akan dapat nanti agaknya.

Heran:
– kenapa helikopter yang bawak komando boleh terhempas?
– kenapa cepat sangat nak kebumikan Osama?
– bukan kebumi pun. Buang dalam laut jer. Kurang ajar.
– sekarang taknak keluarkan gambar Osama plak.
– perasan tak Osama nama tak berapa jauh dgn Obama? Hehe.

Stay tune. Macam macam cerita akan keluar lagi nanti.

 

Give me freedom, or give me death January 1, 2011

Filed under: Current Affairs,Ilmu — visitor74 @ 1:36 pm

You know, I’m all all for freedom of speech. Well, not all for it. Because you see, it’s Antwon edge sword. We want people that has the right thinking to be given the space to talk, but not those that are not. And I know, it’s hard to differentiate between the two.

You see, I’m afraid that there are youngsters out there that don’t know head from tail, that are easily influenced, that will fall into some bad idea.

Now with blogs abound all over the place, it’s hard to be keep tab on what is palatable to the youth any longer.

Two current events which is unfolding at the moment are the case of the shiah captures and the confession of the gay guy.

And this blog http://amirmu.blogspot.com/2010/12/why-is-98-scared-of-2.html touch both subject.

Now, I’m not agreeing with the shiah way of Islamic teaching. That’s too technical to be dealt here.

And I’m totally against homosexuality. But the blog also quoted quranic ayah and promote gays? Gimme a break! Those wildan or the young boys are to serve the women, not the men! The men has all those pretty angels to content them and what about the pious mukminat? They have the wildan! Ya Allah, how can they twist Your word around?