We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

For One More Day April 2, 2014

Filed under: Books — visitor74 @ 2:29 pm

For one more day.

What would you do when you lost everything? Charley “Chick” Benetto was a sportsman and he wanted a career in sports. But he was never good enough or lucky enough. So he worked at other professions halfheartedly, while waiting for his big break which never comes. His father left their family and that had exacerbate the matter. He didn’t have a father figure in his family and what made things worse, he blamed his mother that his father left.

He got married and had a daughter. But him being himself, they got divorced and his wife remarried. The relationship was not close with the daughter. And when the daughter got married, they didn’t invite him. He only found out about it later. This was the deepest valley in his life. He couldn’t believe why his own daughter was ashamed of him to the extend that she didn’t even invite him to the wedding – this was the straw that broke the camel’s back. To the extend that he decided that he don’t want to live on the world anymore – he decided to take his life. He wanted to go back to where he lived as a boy and throw himself from the tower in his hometown. Husna, I read this book before I got you and I couldn’t relate why someone would go to the extend to take his life because his daughter did that to him. But having had you, I can understand the frustration and deep sadness that he felt. I hope that I won’t be bad enough for you to treat me like that.

So he decided to end his life at his hometown. He got himself drunk and drove there. But when he got there, he met with an accident. He’s in a semi coma. Some sort of that, it’s not clear what happened to him. He somehow managed to walk back to his old house, and guess who met over there? His own mother. His dead mother! She has been dead for eight years already. Now how’s that managed to happened, we don’t know. He told it as it is. That’s what he felt that way and that’s what saw.

He spent time with his mother that day. All throughout the time, he wonders why it’s happening to him. He knew that it is not possible, but it is happening to him at the time. It is interesting how he told stories about his mother. He now remembers how his mother raised him and treated him.

This is when the stories got interesting. His mother was quite a gal. He shared two sides of stories: examples of the time his mother stood for him, and examples of him not standing up for this mother.

It is sad to read how he had treated his mother. His mother were doing the best that she could in the her circumstances but he failed to see that. All throughout the story, we read again and again on how he mistreated his mother.

Husna, please treat your mother kindly. Talk to her well. Make her happy, no matter what. You will never know how much she loves and cares for you until the day you have your own child. It would make me sad if you talk harshly to her. There will come a time when you don’t agree with her. You would say that she’s not cool. She will not allow you to do this and that. She will stop you from wearing that dress with that top. She will screen your friends. You would hate her and God forbid, you would say things that would regret later. As what Charley “Chick” Benetto in this book would tell you. All that ibu will do is for your own good, out of her love to you.

Allah tells us to be good to parents. Especially to mothers. In Surah Maryam, Allah tells how Nabi Yahya treated his parents with goodness.

Verse 14: وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُن جَبَّارًا عَصِيًّا
And kind to his parents, and he was not overbearing or rebellious.

I hope that we will train you well enough to understand the importance of being good to everyone. Lest you will regret the outcome.

I hope this book will be one of the books that you will read and take notice from it.

Bye Husna.

20140403-192342.jpg

Advertisements
 

Blinkist March 31, 2014

Filed under: Apple,Books — visitor74 @ 1:52 am

I missed the days when I could cuddle and read a good book. These days, that would be a luxury. There’s so much good books out there and not enough time.

Leaders are readers. Luckily I found this app called Blinkist that summarize books and put it in a format that can read in a few minutes. Ok, it’s a bit like cheating because you don’t actually read the whole book, but you get the gist. How many times that you read a book and you don’t remember everything that you read? Wouldn’t it be great if you at least remember the main points?

I’ve checked the summary of the book Outliers. I’ve the actual book and I wanted to know whether this app captured the salient points of the book. I was not disappointed.

So, if you only have a few minutes each day to read, then this app is for you.

You can download the app here: https://itunes.apple.com/my/app/blinkist-essential-insights/id568839295?mt=8

20140331-015208.jpg

 

Book racks July 29, 2013

Filed under: Books — visitor74 @ 12:54 am

Dulu saya ada ambil gambar rak buku saya yang baru. Kosong. Sekarang rak buku itu tak muat pun.

20130729-005304.jpg

Kena tambah rak buku lain:

20130729-005339.jpg

Banyak lagi buku kat sini yang tak habis baca sebenarnya.

 

Travelog Minda Tajdid – Book

Filed under: Books — visitor74 @ 12:42 am

20130729-004146.jpg

Alhamdulillah. Dapat saya habiskan buku kecil Dr Asri ini. Bukan senang hendak membaca buku sekarang. Saya baca sikit-sikit.

Dulu saya selalu baca dan dengar ceramah beliau. Tapi sekarang tidak lagi. Kerana ada banyak lagi ulama sunnah yang sudah saya kenali. Tapi saya tidak lupa bahawa dialah yang memperkenalkan saya kepada jalan sunnah dan sayang kepada ilmu hadis. Dan saya rasa bukan saya sahaja yang rasa begitu. Semenjak beliau menjadi Mufti Perlis, banyak pembaharuan yang dia lakukan. Alhamdulillah, apabila beliau mendapat pangkat, beliau gunakan dengan sebaiknya. Kesannya mendalam sampai sekarang. Ulama ahli sunnah semakin bercambah. Kalau dulu, mereka boleh dikatakan tidak dikenali, tapi sekarang tidak lagi.

Ramai orang yang sayang dengan Dr. Asri. Tapi ramai juga yang membencinya. Pemikirannya kritis. Rajin dia menulis dan tulisannya amat menarik sekali. Dia tidak berkiblatkan mana-mana parti politik. Dan kerana itu saya senang membaca karyanya. Beliau akan tegur mana yang salah tanpa rasa ragu – without fear or favour. Begitulah yang sepatutnya.

Buku ini banyak pengajarannya. Dia menceritakan pengalamannya. Saya berdoa semoga saya mempunyai peluang untuk menjalani kehidupan sepertinya. Menghambakan diri kepada agama. Memberi pencerahan kepada manusia. Dalam keadaan sekarang, amat payah kerana sibuk dengan segala. Entah Allah akan makbulkan atau tidak.

Semoga Allah terus memberi ruang kepada beliau untuk terus berkarya dan memberi pandangan beliau tentang keadaan semasa. Kedudukan beliau membolehkan beliau menegur dimana mampu. Orang lain tidak dikenali sangat. Tapi beliau, walau tiada jawatan penting lagi, tapi dicari orang. Suara beliau masih bergema.

 

Dalam Mihrab Cinta – Book review May 27, 2013

Filed under: Books — visitor74 @ 5:56 pm

Lama dah tak baca buku Habiburrahman Shirazy. Buku pertama dulu ‘Ayat-ayat Cinta’. Itu sebab lepas tengok movie dia. Best movie tu. Tapi lepas tu dapat tahu dia tidak terlibat dalam filem itu.

Lepas tu baca buku ‘Ketika Cinta Bertasbih’. Movie dia pun best. Mengesankan betul. Tapi cinetron dia tak dapat tengok sangat. Dan rasanya bila cinetron, dah kurang best. Takpe lah.

Habiburrahman ni menulis Novel yang melibatkan percintaan orang-orang agama. Jadi lain sikit kisah cinta mereka. Tak banyak cintan cintun. Tengok dari jauh jer. Bila dah minat tu, simpan dalam hati dan doa semoga Allah satukan mereka. Hebat kan?

Hero dalam buku ini bernama Syamsul. Anak orang kaya tapi teringin benar hendak belajar agama. Inilah bagus. Walaupun kaya tapi tidak terpengaruh dengan kekayaan dan masih mahukan agama. Agama bukanlah untuk orang miskin sahaja. Kalau kaya, lagi bagus. Lagi banyak sumbangan boleh diberikan.

Jadi Syamsul join satu madrasah. Kat Indonesia banyak pusat pengajian ilmu macam tu. Kat Malaysia pun ada juga agaknya, mungkin kita sahaja tak perasan. Masa nak cari madrasah itulah Syamsul mula berkenalan dengan seorang wanita. Itu dah nak berputik cintalah tu.

Bermulalah perjalanan hidup Syamsul sebagai penuntut ilmu Allah. Dia seorang pelajar yang bagus. Cepat dapat tangkap ilmu pengetahuan. Cuma sedih sikit sebab dalam pengajiannya, tidak ada syllabus tafsir Quran. Banyak tentang kitab sahaja. Sepatutnya itulah yang mula-mula kena belajar. Memang kalau Quran ni kita tengok tak banyak orang mengajar dan belajar. Padahal itulah yang paling penting. Itulah sumber utama kita untuk menulusiri kehidupan dunia. Kalau tak belajar itulah yang boleh menyebabkan terpesong akidah. Sebab ada larangan dalam quran yang manusia tak tahu sebab tak belajar. Sepatutnya semua umat Islam kena belajar. Tak kira pelajar agama atau tidak.

Bahaya kalau tak belajar Quran. Allah sendiri berfirman dalam Zukhruf:
وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ

Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.

Takpelah. Mungkin dia belajar sikit-sikit. Syamsul belajar dengan maju bersama kawan-kawannya. Tapi begitulah lumrah alam. Bukanlah yang belajar agama itu semuanya orang baik. Ada juga yang dengki. Itu tak dapat elak. Allah dah buat dalam dunia ini, ada orang baik, ada orang jahat. Semuanya nak beri dugaan pada kita. Nak tengok macam mana kita handle. Bolehkah kita bersabar dengan dugaan yang diberinya. Adakah kita akan jatuh tersasar dari agama atau kita terus mengharap ridhaNya?

20130527-215123.jpg

 

Hakikah Agama Syiah – Book Review May 24, 2013

Filed under: Books,Ilmu — visitor74 @ 5:00 pm
Tags: ,

 

Zaman sekarang masih ada lagi suara-suara yang mengajak supaya kita berbaik-baik dengan syiah.

 

Marilah mengkaji serba sedikit agama syiah ini dengan membaca buku Hakikah Agama Syiah yang ditulis oleh Syeikh Muhibbudin Al-Khatib. Beliau menjelaskan tentang apakah Syiah Imam Dua Belas itu. Berbagai-bagai mazhab dalam Syiah ini tapi yang paling kuat adalah Syiah jenis ini. Inilah mazhab rasmi negara Iran.

Memanglah nampak sangat baik kalau kita dapat bersatu dengan syiah. Malu dengan orang kafir yang lihat Islam pun berpecah belah. Macam manalah mereka nak nampak keindahan Islam kalau dalam Islam sendiri tak dapat bersatu? Dan orang kita pun memang baik. Tak mahu mengata-ngata tentang orang lain. Mungkin ada kebenaran pada mereka yang kita tak tahu. Tidak nampakkah mereka yang berjaya membina negara Islam dan menjalankan hukum Islam di negara mereka? Macam negara Iran tu, nama negara mereka pun mereka namakan sebagai kerajaan Islam. Nampak ulama mereka pun macam baik jer. Pakai jubah, muka bersih, ada janggut lagi. Kita memang suka cakap nak bersatu. PAS dengan UMNO pun kita nak bersatu. Tapi sesama orang Islam Melayu taknak bersatu pulak.

Itu semua adalah kerana tidak tahu tentang hakikat syiah sahaja. Mereka sebenarnya bertopengkan Islam tapi mereka bukan Islam. Kita sahaja yang terhegeh-hegeh nak berbaik dengan mereka, tapi mereka tak hingin pun nak berbaik dengan kita. Pada zahirnya, mereka tunjukkan yang mereka nak berbaik, tapi dalam selimut mereka, mereka tak mahu pun. Sebabnya, perkara ini bukan baru sekarang orang cuba buat nak bersatu. Dari dulu lagi. Dah macam-macam usaha yang dilakukan. Tapi akhirnya kita yang rugi sendiri. Contohnya, di universiti al-Azhar, siapa ada kuliah tentang mazhab syiah. Tapi kat negara mereka, tiada pun pembukaan untuk belajar mazhab lain.

Dalam sejarah lagi telah tertulis bahawa mereka memang pandai bermuka-muka. Mereka akan menyokong kerajaan yang kuat, tapi bila kerajaan itu dah lemah sikit, mereka akan bergabung dengan pihak lain untuk menjatuhkan kerajaan.

Senjata utuh mereka adalah taqiyyah. Iaitu dibenarkan, malah disuruh untuk menipu. Jangan tunjukkan belang sebenar mereka. Jangan bagi musuh nampak apakah dalam hati mereka. Dan ya, memang kita ahli sunnah ini adalah musuh mereka. Kalau depan kita, mereka macam sama agama dengan kita. Mereka tak tunjuk amalan salah mereka yang merapu itu. Mula-mula mereka akan ajar yang senang-senang dahulu. Mereka akan timbulkan keraguan dalam agama kita. Lama kelamaan, apabila dah mula terima, barulah diajar semua sekali. Waktu itu, sudah terlambat.

Agama mereka amat lain dengan kita. Quran yang kita sanjung tinggi ini, mereka pertikaikan. Mereka kata sahabat-sahabat Nabi yang mulia telah tukar quran ini. Pandangan mereka kepada sahabat amat buruk sekali. Mereka sampai mengatakan semua sahabat kecuali tiga orang sahaja, kafir. Abu Bakr dan Umar mereka gelar ‘berhala’. Pembunuh Umar yang beragama Majusi mereka buat maqam dan mereka sembah.

Mereka letak pangkat Imam kepada ahli keluarga nabi. Padahal, mereka semua itu adalah orang baik. Mereka tidak pernah mengaku pun mereka adalah imam kepada puak-puak ini. Mereka sahaja yang syok sendiri. Mereka kata imam-imam itu lebih dari Nabi. Sampai kata imam-imam itu tahu tentang perkara ghaib macam Tuhan.

Beza kita dah syiah bukan bab furuk sahaja. Bukan bab fekah sahaja. Tapi bab akidah. Tak boleh nak bersatu. Buang masa dan tenaga sahaja. Mereka takkan terima kita. Mereka dari kecil lagi dah diajar membenci kita. Agama mereka reka sendiri.

Buku ini adalah ringkasan tentang agama Syiah. Sila download e-book itu disini (PDF). Belajarlah sedikit. Supaya tahu tentang mereka. Supaya tidaklah ada yang pandang ringan tentang mereka. Supaya tidaklah kita malu nak kata mereka itu kafir. Ya, mereka bukan salah satu mazhab dalam Islam, tapi satu agama lain dari agama Islam. Ini bukan saya kata, tapi banyak ulama Sunnah yang kata.

Allahu a’lam.

 

Demokrasi adalah haram! April 6, 2013

Filed under: Books — visitor74 @ 11:38 pm


cover-pilihanraya

Bertepatan dengan demam pilihanraya sekarang ini, amatlah bersesuaian untuk kita membaca apakah kata satu pendapat Islam tentangnya. Buku ini ditulis oleh Ustaz Rasul Dahri yang saya hormati. Saya tidak selalu mendengar kuliah beliau, tapi setakat mana yang saya lihat dia, dia adalah seorang ustaz Sunnah yang tegas. Cakapnya lembut sahaja, tapi dia tidak takut melawan arus. Kalau putih dia kata putih. Tapi yang selalu menyebabkan dia dituduh macam-macam adalah bila hitam, dia akan kata hitam. Manusia, apabila terkena kepada batang hidung mereka sendiri, mereka tentu tidak suka.

Tentulah ramai yang tidak suka beliau. Puak yang bukan sunnah, sudah tentu. Tapi yang hairan, ada juga pasukan yang saya sangkat sunnah juga, pun marahkan beliau. Perjuangan bukanlah mudah. Tapi saya lihat dia tegar, rasanya dia hanya takut Allah sahaja. Biarlah Allah yang menilai dia.

Buku ini adalah satu kupasan dari beliau tentang demokrasi dan perkara-perkara yang sewaktu dengannya. Tentang pemimpin, tentang pilihanraya dan beberapa perkara lagi. Beliau banyak menukilkan ayat-ayat Quran dan hadis Nabi. Tentu ramai yang kata itu adalah tafsiran beliau sendiri. Tapi saya bersetuju dengan beliau.

Secara ringkasnya, beliau memberikan hujah dan Quran, Sunnah dan sejarah dunia, untuk menunjukkan bahawa Sistem Demokrasi itu adalah haram. Ianya adalah ciptaan Yahudi, dan jauh sekali dari amalan Islam. Ianya bukanlah cara politik yang Islam mahukan. Dan pemimpin yang merasakan mereka ingin menegakkan agama menggunakan politik atau demokrasi, adalah tertipu.

Tetapi orang Islam perlulah keluar mengundi, kata beliau. Kerana sistem ini sedang berjalan sekarang. Dan pemerintahan mestilah di tangan orang Islam. Bermakna, sistem yang diamalkan dalam negara ini sekarang adalah sistem yang munkar ini. Keadaan sekarang adalah keadaan darurah. Dalam keadaan darurah, kita dibenarkan untuk melakukan perkara-perkara yang haram juga. Jadi, seperti juga kita dibenarkan untuk memakan daging babi dalam darurah untuk kelangsungan hidup, kita juga perlu mengundi untuk memastikan bahawa pemerintahan di tangan orang Islam. Maka kena juga mengundi. Jikalau pertandingan itu adalah antara orang kafir dan Islam. Kita perlu memilih pemimpin Islam.

Berkecimpung di dalam sistem politik adalah tidak wajar sama sekali. Biarlah mereka yang gilakan kuasa berbuat begitu. Yang kita hanya boleh lakukan adalah jikalau pertandingan itu antara Islam dan Kafir.

Ustaz RD juga menceritakan tentang apakah pemerintahan Islam yang sebenarnya. Pemerintahan Islam adalah menggunkan syura. Iaitu majlis syura yang dianggotai oleh orang yang alim akan memilih pemimpin. Kepemimpinan itu tidaklah boleh diminta. Nabi dah nasihat dah jangan minta jawatan. Begitulah yang sepatutnya. Pemilihan sepatutnya diberikan kepada orang yang bijak, bukan dibuka kepada seluruh masyarakat. Kita pun tahu bahawa kebanyakan masyarakat bukanlah orang yang baik-baik, bukan yang pandai-pandai. Kalau mereka bukan begitu, agaknya siapakah yang mereka akan pilih?

Saya suka buku ini kerana beliau memberikan hujah-hujah dari Quran dan Sunnah. Begitulah buku yang sepatutnya. Bukan hanya memberikan buah fikiran manusia semata yang belum tentu benarnya.

Dah nak kena mengundi la pulak tahun ini….. adussss

Luangkan sedikit masa untuk membaca buku beliau. Boleh download disini: Demokrasi-Pilihanraya-dan-Mengundi-Satu-Kajian-Menurut-Penilaian-Al-Quran-dan-As-Sunnah. Suratkhabar dan Facebook boleh baca hari-hari. Sekali sekala bacalah yang ini.