We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Black Swan March 26, 2012

Filed under: Movies — visitor74 @ 3:28 pm

okay, so I like dance movie. but I have to clarify that ballet is not one of em. I can’t see what’s the fuss with this movie. I know that it has won oscars and stuff like that. Clearly it shows how shallow my movie skills are. Am I so darf that I would be only able to enjoy movie with pure adrenaline actions? Not very intellectual of me.

This movie is about a character which so into ballet that when she got the part of the main character of the play called ‘Black Swan’, she just go bonkers. I mean, this is the time that she needs to shine, but she clearly cannot handle it. I mean, I can understand that she wants that badly. Cause if not, she would just be the other girls which just danced around her, and no one would notice, unless of course, if you made a mistake and not in sync with all the other girls that danced JUST like you! To think that people would only notice you if you made mistake and not the other way around.

So I read that Natalie Portman danced herself, most of time, so kudos to her. She looked good dancing. Winona Ryder on the other hand, probably has lost lustre, because she just got small part only. And not very nice part at that.

Nina has an overbearing mom which dotted on her. She wants to know everything that Nina does. She was a dancer before but she didn’t made it because she had Nina. So she transferred the dreams and her focus on dancing to Nina. Life as ballet dancer is so not nice at all. It’s all dance, dance and dance. And all the preparation that needed to be done. I hope those that are doing it, really loves doing it.

Natalie looks scary in this picture

 

Waktu solat awal dan akhir March 24, 2012

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 1:13 pm

Assalamualaikum,

Nabi pernah bersabda, lebih kurang bunyi begini: “kalaulah tidak menyusahkan umatku, aku mahu mereka untuk melewatkan solat isya’ mereka sehingga ke akhir waktunya.” Nabi suka kalau kita solat isya’ di akhir waktunya. Tapi Nabi tidak mahu mewajibkannya, seperti juga Nabi suka kalau kita bersugi setiap kali hendak solat, tapi Nabi tidak mahu suruh kita buat secara arahan, kerana ditakuti akan menyusahkan umatnya. Jadi walaupun tidak wajib, tapi ianya adalah sunnat untuk bersugi.

Tidak pasti apa kebaikan untuk solat isya’ di akhir waktu itu. Tidak pula diberitahu kepada saya. Cuma saya nak cerita tentang bilakah akhir waktu isya’ itu? Adakah betul-betul sebelum waktu subuh? Adakah ada lagi waktu isya’ kalau sudah pukul 3 pagi, 5 pagi dan sebagainya? Kerana itulah tanggapan kebanyakan orang. Mereka sangkakan, selagi tak masuk waktu solat subuh, ada lagi waktu isya’.

Kalau begitulah pendapat yang benar, maka waktu subuh adalah sebelum waktu zuhurlah kalau begitu kan? Maka bolehlah kita solat subuh pukul 11 pagi? Begitu? Tentulah tidak. Tiada lagi saya jumpa orang yang berpandangan begitu. Walaupun saya pernah dengar cerita tentang seorang professor bangsa asing yang berpandangan demikian.

Di dalam Jami’ Tirmidhi, telah disebutkan tentang satu hadis Nabi:

Sayyidina Ibn Abbas (RA) reported that the Prophet (SAW) said, “Jibril led me in Salah twice near Bayt Allah. The first time, we offered the Salah of Zuhr when the shadow was like the thong of a shoe. Then, we offered Asr when the shadow of everything was equal to it, and maghrib after sunset when the fasting man takes if tar (breaks his fast), and Isha when the twilight disappeared, and fair when one who fasts is forbidden food and drink. The second time, we offerred Zuhr when the shadow of everything was like it in length at the time of Asr on the previous day. Then we offered the Asr when the shadow of everything was twice as long. We prayed Maghrib at the same time as the previous day; we prayed Isha when one-third of the night was over and Fajr when the earth was well-lit. Then Jibril turned to me and said; “0 Muhammad! This was the time observed by Prophets (SAW) before you, and the time (of five Salah) is between these two times.”

Maka, dari hadis ini, kita dapat tahu bahawa Jibrail datang berjumpa Nabi menceritakan tentang waktu solat sebanyak dua kali. Hari pertama, Jibrail datang menunjukkan awal waktu solat. Dan hari kedua, Jibrail datang lagi menceritakan akhir waktu solat. Jadi, waktu solat adalah antara keduanya.

Jadi, bilakah hujung sepertiga malam itu, iaitu akhir solat Isya’? Mari kita buat kiraan:

Katakanlah waktu malam adalah dari pukul 7.30pm ke pukul 5.30am. Jadi malam adalah 10 jam;

sepertiga adalah 10 jam dibahagi 3 iaitu 3.3 jam (10/3=3.3).

jadi, hujung satu pertiga malam adalah 7.30pm + 3.3 jam = lebih kurang 11pm! Atau banyak pendapat lain kata tengah malam.

Jadi waktu isya’ sebenarnya adalah hanya sampai pukul 13 malam sahaja. Jadi janganlah di lewatkan solat isya’ itu. Cuma Kalau tertidur dan bangun pukul 3 pagi, bolehlah solat juga waktu itu. Sebab Kalau tertidur, dimaafkan.

Allahu a’lam.

 

Hatyai trip March 23, 2012

Filed under: Travelling — visitor74 @ 12:02 am

alhamdulillah, seminggu yang lepas, aku telah pergi ke thailand, specifically hatyai untuk bercuti dengan isteri dan kawan-kawan. ini bukanlah kali pertama aku pergi thailand tapi ini kali pertama ke Hatyai. dan kali ni bukan naik flight, tapi drive!
perghh, aku ni bukannya suka nak drive jauh-jauh, tapi bila member ajak road trip kali ni, macam best la pulak. rasa nak ada adventure sikit. hehe.
jadi sekarang ni cuti sekolah, jadi dia bawak dgn anak-anak dia sekali. mula kami pergi tiga kereta, tapi satu kereta sampai ke kedah sahaja.

sebab cuti sekolah, jalan kat highway punyalah jem gila babas! nak bawak laju sangat pun tak boleh. dan sebab banyak sangat kereta, tahap kejagaan kena lebih sikit. kami sampai nak accident. sebab jalan sesak, ada yang kena berhent mengejut. sekali tu kereta kat belakang macam tak sempat nak brek. sampai berasap dah kereta dia. punyalah risau masa tu. memang tak boleh nak buat apa. tunggu je kereta tu nak langgar bontot kereta aku. tapi alhamdulillah, dia sempat brek kat saat-saat akhir. lutut aku dah jadi jelly dah masa tu!

kami berhenti ke penang dulu. sebab jauh sangat kalau nak terus ke thailand. dan kami pun memang nak jalan-jalan kat penang dulu. kami stay kat satu boutique hotel nama dia Muntri Mews. hotel ni dulunya adalah kandang kuda. jadi kami memang duduk dalam bilik yang dulunya adalah tempat kuda tidur! tapi owner dah buat cantik-cantik sampai takdelah lagi kesan kuda tuh. dulu jalan di situ adalah tempat orang kaya duduk sampai ada kandang kuda tempat mereka simpan kuda mereka.

memang best hotel tu. Kalau ada kelapangan, saya cadangkan tinggal kat sana. bilik hotel kecil tapi nicely done by the owner. memang fun tinggal kat situ. nak pergi makan pun jalan jer. tak payah bawak kereta pun.

dan kalau di penang tu, makan yang paling best adalah makan nasi kandar dan yang berkenaan dengan kari lah! apa lagi. memang orang penang ni kalau bab kari ni memang pandai tul. tapi kenalah cari tempat yang betul. ada sekali dulu kami pergi, bila tak kena tempat yang betul tu, memang tak puas hati. yerlah, bila kami dari KL ni datang ke penang, memanglah nak cari tempat makan yang best.

malam lepas makan kat kedai nasi kandar, makan sup ekor, kami berdua jalan-jalan pekan penang naik beca. tak pernah lagi rasanya aku naik beca ni. tapi kalau jalan malam-malam naik beca ni best betul. bayar 30 ringgit selama sejam memang berbaloi. tambah pulak dapat pakcik beca yang pandai cerita. tambah pulak pakcik ni berpengalaman berlakon dalam filem Papadom lakonan Afdlin Shauki dulu. filem tu pulak memang best. so macam pengalaman yang best lagi bila dibawa jalan-jalan macam tu. pemandangan penang waktu malam adalah best sekali. cuaca yang nyaman dan jalan slow-slow di pekan penang yang selalunya kita akan bawak laju-laju kalau bawak kereta.

esoknya kami makan kat kedai roti canai dengan kari kambing power!

and the journey continues to thailand….
kami gerak sampai ke perlis. sebelum masuk sempadan, kena singgah di one stop center untuk isi borang nak masuk thailand dan beli insurans kereta. aku doa janganlah ada apa-apa masalah kalau kat sana. kita bukannya tahu undang-undang kat sana. buatnya takleh nak balik malaysia ke kan ke payah tu!

kat sempadan tu adalah lambat sikit nak masuk sebab kena register kat imegresen. panjanglah beratur sebab ramai orang keluar masuk thailand ni. pulak tu, bila sampai time aku nak chop passport, rupanya mamat yang keje kat situ sibuk pilih movie kat notebook dia dah sempat tengok sikit notebook dia. appalah punya orang. orang ramai beratur, dia bole layan movie dulu.

pertama sekali aku perasan masa kat sempadan tu, orang yang jual jagung bukan sahaja jagung biasa, tapi ada pulak jagung warna macam batik. pelik betul jagung tu aku tengok. dan kerana aku memang hantu jagung, kenalah aku try sikit makan. sebenarnya rasa dia tidak sesedap jagung warna biasa tu. rasa dia lemak, bukan manis.

kami berhenti makan dulu di sempadan. makanan sememangnya sedap. kita selalu makan makanan panas tomyam kan? haa yang ni memang yang original punya.

dari sempadan nak ke hatyai lebih kurang dalam 50 km jer. jangan tak sesak sebab tak banyak kereka ke sana. perjalanan lancar. banyak lalu perkampungan kecil kecil sahaja. tak banyak pekan besar kat sana. nampak macam backward sikit. tidak semaju kampung-kampung kita aku rasa. mungkin sebab kami tak banyak lalu pekan besar gamaknya.

bila dah sampai hatyai, barulah rasa bandar besar. sebenarnya kami tak sangka hatyai macam tu punya besar. kami ingat pekan kecil jer. tapi banyak kedai dan macam-macam ada kat sana. ramai betul orang jalan-jalan dan berniaga kat sana. hotel dan tempat penginapan pun banyak.

hotel kami tidaklah semewah mana. takat boleh tinggal jer. nama hotel Grand Plaza. sebab semalam baru tinggal kat Muntri Mews mulalah eksen nak hotel yang best lagi. tapi mungkin sebab cuti sekolah kat malaysia, ramai rakyat malaysia datang bercuti ke sini. aku pun baru tahu rupanya ramailah rakyat malaysia suka pergi ke sana. sekali sekala pergi pun ada jugak.

 

Formula solat sempurna – buku March 22, 2012

Filed under: Books — visitor74 @ 11:42 pm

solat adalah satu perkara atau perbuatan yang kita selalu buat. dari kecil lagi kita dah buat solat nih. tapi pernahkah kita bertindak untuk mencari samada solat yang kita sentiasa lakukan itu adalah sama dengan apa yang diperbuatkan oleh nabi kita? sebab sudah lama masa kita berlalu dari zaman nabi dan telah berapa banyak manusia yang telah melakukan solat ini. jadi ada kemungkinan ada perbuatan yang telah dimasukkan yang bukan dari perbuatan nabi tapi telah ditokok tambah oleh penganut agama ini. mungkin apa yang mereka lakukan itu bukanlah bertujuan untuk mengubah tapi secara tidak sengaja. maka perlulah kita meneliti kembali dan menilai samada betul atau tidak perbuatan solat itu. maka perlulah kita menimba ilmu dan mengkaji sunnah-sunnah nabi.

jadi buku ini adalah salah satu dari cara saya untuk menambah ilmu. eloklah untuk dibaca oleh sahabat-sahabat sekelian. selain daripada apa yang saya belajar dengan guru ugama saya maka inginlah saya untuk melihat pendapat lain lagi.

buku ini adalah hasil kajian dari ustaz zaharuddin abd rahman yang telah meneliti kembali dari hadith-hadith nabi dan pendapat-pendapat para ulama. tentulah banyak masa yang telah dinafkah oleh beliau untuk sampai boleh menulis buku ini.

amatlah berat sekali hati saya untuk mengkritik buku ini. siapalah saya untuk mengatakan bahawa buku ini ada kurangnya. tapi saya hanya ingin memberikan pendapat saya mungkin untuk anda semua meneruskan usaha untuk menambah ilmu berkenaan dengan solat ini. tambahan pula solat adalah satu perkara yang amat penting sekali. ianya adalah perkara pertama yang akan ditanya diakhirat kelak.

janganlah dijadikan buku ini sahaja sebagai sumber rujukan anda. carilah dan galilah lagi dari pendapat-pendapat lain.

pencarian ilmu saya untuk belajar dan menyempurnakan solat telah mula berjalan sekian lama. jadi adalah pendapat-pendapat lain yang saya dapati. yang juga berdasarkan hadith-hadith dari nabi. mungkin sumber rujukan guru agama saya lain dari yang didapati oleh ustaz zaha ini. sebagai permulaan, tidaklah salah kalau membaca dan menambah pengetahuan dengan buku ini. tapi janganlah sampai di sini.

seperti telah saya katakan, berat hati saya untuk mengkiritik buku ini. oleh itu, tidaklah saya mahu menilainya di sini.

20120322-234510.jpg

 

The Rum Diary – Johnny Depp March 4, 2012

Filed under: Movies — visitor74 @ 12:42 am

When a movie stars Johnny Depp, you gotta watch it. He’s the quirky character that always makes you want to be like him.

This movie is about Depp became a reporter in Puerto Rico and it’s a jungle out there. What an interesting place to be. And interesting character too. Depp with his usual casual attitude really make is happens this time. He’s casual with him works and he met the right girl, all the time. He parties like a wild animal, too. He he. Not something you want to emulate in real life, though. 

 

The Girl with the Dragon Tatto

Filed under: Movies — visitor74 @ 12:28 am

Journalist Mikael Blomkvist is aided in his search for a woman who has been missing for forty years by Lisbeth Salander, a young computer hacker.

Very interesting movie. This is a remake from a french movie if I’m not mistaken. The hero in this movie played by Mr. James Bond himself (Daniel Craig) is aided by a goth looking young chick by the name of Lisbeth. She is a very talented and strong willed girl. She has the devil-no-care attitude. She has no parents and somehow has a caretaker which supposed to take care of her. But then he took advantage of her and had abused her sexually. She later take care of him in a way that makes me think that he deserved it. What a revenge. What a revenge.

She is very resourceful and good with computer. That’s why Mikael, the hero in this movie engaged her to help him to find the truth behind the mystery of the missing girl by the name of Anita Vanger. She, eventhough is goth looking but she felled for him. But it is sad because he is in relation with his editor.

She portrayed a mysterious looking lady which does not look pretty in the movie, with her skinny look but actually in real life, the actress is pretty presentable.

 

Pasal Syiah March 3, 2012

Filed under: Ilmu,Monolog — visitor74 @ 2:33 pm

Tahun lepas rasanya Malaysia dikejutkan dengan penangkapan umat islam bermazhab syiah di Kuala Lumpur. Mereka sedang melakukan ibadat mereka. Maka tahulah masyarakat Malaysia bahawa memang ada golongan syiah di sini. Aku sendiri ada kenal seorang yang bermazhab Syiah sendiri. Dia terpengaruh dengan kawannya yang belajar di Iran. Dia kata dalil-dalil yang diberikan oleh kawannya itu mantap. Sampai dia percaya sampai dia sanggup tukar mazhab. Aku pun tak tahu apa dalil kawannya itu. Dia cuba nak mengajak aku. Cuma aku taknak dengar. Walaupun aku toleransi pada pandangan agamanya, aku taklah nak dengar apa yang dia nak cerita pasal Syiah kat aku. Takut terjerumus pun ada. Waktu itu pun, aku tak rasa aku mempunyai dalil-dalil yang kuat untuk menentang Syiah. Mungkin masa itu aku dalam toleransi yang amat. Sampai banyak aku boleh terima dengan seadanya.

Tapi sekarang, semakin aku banyak belajar dan mendalami agama, tahulah aku bahawa gejala Syiah ini perlulah dibendung. Pandangan mereka amat menarik. Macam Kristian jugak. Agama akan jadi mudah. Semudah-mudahnya. Nak buang dosa, cuma cakap kat paderi sahaja. Tuhan pada mereka amatlah belas kasihan dan sayangkan manusia, sampai boleh buat apa sahaja. Janji cuma terima dia.

Syiah lebih kuranglah. Dalil agama diputar belit dan dibaca dalam nada yang mereka suka. Boleh kahwin Mut’ah. Boleh solat jamak sepanjang masa. Imam mereka maksum, tak buat dosa kecil mahupun besar. Boleh kahwin sampai sepuluh orang isteri pada satu masa. Dan sebagainya. Kalau tak cukup ayat quran diputar belit, mereka akan bawakkan hadis-hadis yang entah dari mana. Banyak sekali disandarkan pada Ali sampaikan banyak hadis-hadis soheh dari Ali banyak tidak diterima oleh pakar hadis sebab takutkan dah dicemari oleh mereka. Sebab puak-puak Syiah ni dah rajin sangat tambah-tambah hadis dan dikatakan dari Ali, sampai kita takut untuk menerima hadis dari Ali, walaupun mungkin ada benarnya. Alangkah ruginya umat Islam seluruh dunia dan zaman kerana mereka.

Kalau mereka yang ilmu ugamanya lemah, dan melihat islam dalam kacamata yang entah macam mana, mungkin nak memudahkan segala, maka akan indahlah Syiah pada mereka. Dan mereka akan kata, ini hanyalah salah satu dari cabang agama kita. Mazhab berbeza-beza, tapi semuanya adalah Islam juga.

Mungkin aku dulu juga macam itu. Toleransi membabi-buta. Dan aku faham kalau banyak yang masih begitu. Takut sangat nak kata orang lain salah. Kita akan guna alasan, takkan ulama itu salah, dah lama dia belajar. Banyak kitab dia dah tulis. Banyak pengikut dia. Takkan semua salah. Takkan semua masuk neraka. Itulah pendapat kukuh mereka. Tak nak ubah-ubah dah. Toleransi. Nanti lama-lama, agama lain pun kita toleransi juga. Kalau nak kira ramainya pengikut sebagai kayu ukuran kebenaran, maka betullah gamaknya Musailamah al Khazzab yang mengaku jadi nabi semasa zaman Nabi lagi. Ingatkan sikit pengikutnya. Rupanya sampai 70 ribu orang! Takkanlah sampai 70 ribu orang bodoh sangat sampai nak masuk neraka semua. heh!

Agama Kristian sekarang sebenarnya semua tahu bukanlah agama yang dibawa oleh Nabi Isa a.s. Ianya patut dipanggil Pauline Chrisitian. Sebab telah diputar belitkan oleh St. Paul yang bukan pun antara sahabat Nabi Isa dulu. Dia sebenarnya adalah seorang Yahudi, penentang Kristian yang amat semasa awal hidupnya. Tetiba dia dapat revelation dan kononnya telah masuk Kristian. Ditentang dia itu oleh hawariyun atau sahabat Nabi Isa. Tapi disebabkan oleh kekuatan pemerintah Rom, maka doktrin Paul yang diterima jadi pegangan semua. Paul lah yang mengatakan bahawa Nabi Isa itu tuhan. Satu dalam tiga.

Mazhab Syiah pula dicatur oleh Abdullah bin Saba’. Juga seorang Yahudi. Dia mengaku sebagai islam dan bertopengkan kecintaannya kepada ahlul bait. Satu waktu, semasa Ali berkhutbah, dia menjerit mengatakan bahawa Ali juga adalah tuhan. Dan banyak lagilah yang diputar belitkan oleh dia dan ditambah lagi oleh pengikut mazhab ini.

Banyak lagi kisah Syiah ini yang tak mampu nak saya nukilkan dalam catatan ringkas saya ini. Belajarlah lagi tentang mazhab ini. Kenapa penting nak belajar? Sebab kita kena tahu yang salah untuk kita tahu yang benar. Seorang sahabat nabi berkata, lebih kurang bunyinya: Manusia lain banyak bertanya tentang kebaikan kepada nabi. Tapi aku bertanya tentang perkara yang buruk-buruk supaya aku kenal dan aku dapat berlindung dari melakukannya.

Jadi kita kenalah tahu. Janganlah toleransi sangat.