We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Back to Home July 23, 2010

Filed under: workout — visitor74 @ 8:51 pm

image1911912353.jpgSo i’ve tried to maintain working out at The gym, but i have to reconsider. Its too much hassle for me and i can’t keep up. Too time consuming. I don’t think that i can have much Progress there.

So i’ll be working out from home. That way, i could be home where it matters and go to The gym to do those exercises that i can’t do it without proper equipment. Thats when i want to work My lower body Parts.

And here’s an update. I’m turning a bit hardcore now. Bought myself whey protein for building muscle and repair tissues.

Advertisements
 

Saidina Yunus a.s.

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 12:13 pm

Assalamualaikum,

Mungkin semua sudah tahu pasal ceritera Nabi Yunus yang telah dimasukkan oleh Allah ke dalam seekor ikan paus kerana baginda telah meninggalkan kaumnya yang teramat sengal dan tidak mahu mendengar dakwahnya. Tidak seperti nabi nabi yang lain, Nabi Yunus dah tak tahan dengan perangai kaumnya dan dia telah meninggalkan mereka tanpa izin Allah. Dia nak lari jauh dari mereka.

Oleh kerana kesalahan itu, dipendekkan cerita, baginda telah dimasukkan ke dalam ikan paus. Baginda berada di dalam tiga kegelapan. Kegelapan di dalam perut ikan paus itu, kegelapan lautan yang dalam dan kegelapan malam. Di dalam ikan inilah baginda telah memanjatkan doanya yang terkenal: “la ilaha illa anta, subhanaka, inni kuntu minal zhoolimeen“. Ada sahabat bertanya kepada Nabi Muhammad, samada doa ini boleh digunakan oleh para muslim atau ianya dikhaskan kepada Nabi Yunus sahaja. Baginda menjawab bahawa doa ini boleh digunakan.

Itu dah biasa. Cuma bila aku mendengar kuliah berkenaan dengan cerita Nabi Yunus dan ikan paus itu, barulah aku sedar yang gambaran aku selama ini ada yang salah. Selalu dalam bayangan kepada aku, Nabi Yunus senang lenang jer kat dalam perut ikan tu. Memanglah gelam, tapi aku ingatkan bahawa dia macam rehat kat dalam tu. Rupanya sangkaanku jauh sekali….

Ikan paus kalau kita perasan, kalau dia makan, dia tak kunyah pun. Dia akan telan bulat-bulat. Jadi macam mana dia nak hadamkan makanan? Rupanya perut ikan paus mempunyai enzim atau asid yang amat kuat supaya makanannya boleh dihadamkan. Dan itulah yang diterima oleh Nabi Yunus. Amat azab sekali badannya menerima simbahan asid dan enzim yang gunanya nak menghancurkan makanan ikan paus. Sehinggakan apabila baginda akhirnya dikeluarkan oleh ikan ke darat, badannya tidak ada lagi kulit yang dapat menahan panahan environment di dunia. Allah telah mengarahkan pokok untuk melindunginya.

Itulah silapnya sangkaanku. Kalau tak dengar kuliah, macam manalah aku nak tau…. Tak taulah berapa lama Nabi Yunus kena tinggal di dalam perut ikan paus itu.

Baginda juga telah dikembalikan kepada umatnya. Dan umatnya telah beriman kepadanya dan Allah dengan ramai sekali. Dan ini juga ada anomaly kepada kaum yang tidak beriman kepada nabi. Sebab kalau sebelum itu, dan selepas itu, kalau ada kaum yang tidak beriman, mereka akan ditimpakan azab dan mereka akan dilupuskan dari muka bumi. Tapi tidak bagi kaum Nabi Yunus. Azab mereka sebenarnya telah sampai, tapi tergantung di langit dan tidak diturunkan, kerana nabi mereka telah meninggalkan mereka tanpa arahan dari Allah. Jadi mereka telah diselamatkan.

Sekian.

 

Jiran baru

Filed under: Monolog — visitor74 @ 9:02 am

Dah setahun jiran baru duduk kat depan rumah aku tapi tak pernah berjumpa sampailah petang tadi. Kebetulan aku balik rumah awal hari ni dan mengemas di hadapan kawasan rumah dan dia baru balik dari luar.

He He. Guess i’m not a good neigbour. Dalam islam, 40 orang kiri, kanan, depan dan belakang adalah jiran tetangga. Aku kenal tak sampai sepuluh orang. Alahai.

 

Ustaz Azhar Idrus July 12, 2010

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 1:40 pm

image1261568533.jpgAlways love a good speaker or ceramah. Ni Ustaz Azhar Idrus. Been hearing his ceramah on youtube for a few weeks now. Dia orang Trengganu. So pekat sikit slang ganu dia. Tapi boleh pahei la jugok. Bukang susoh sangak! Nasib baik ada pengalaman duduk satu dorm dengan bebudak ganu masa kat U dulu.

Ustaz ni best sangat. Lawok ceramah dia. Jadi tak bosan dengar. Ilmu dia pulak tinggi. Lepas ceramah dia, dia akan jawap soalan yang dikemukakan oleh hadirin. Semua dia boleh jawap. Boleh quote kitab, hadis dan quran senafas jer. Mashaallah.

Tak dapat dipastikan lagi asal usul sejarah Ustaz Azhar ni. Ada Satu soalan dalam ceramah dia tentang macam mana dia boleh bertukar dari seorang sifu muzik kepada seorang Ustaz. Dia tak jawap. Dia kata kena datang rumah baru boleh citer Panjang.
Dan dari googling aku berkenaan dia, Ustaz ni tidak mendapat pengajian formal tentang agama. Maknanya bukanlah dia belajar Kat Mesir ke, Jordan ke atau Indonesia. Cuma belajar dari masjid ke masjid dan sebagainya. Susah gak nak terima sebab penguasaan ilmu dia tinggi betul.

Ada dijual CD Ustaz nih kat pasaran. Cuma aku belum cari lagi. Dok dengar ceramah dia yang ada dalam youtube masa dalam Kereta. Kalau beli CD, kemungkinan besar tak duduk dengar pong. At least kalau dalam Kereta tu, tak pegi mana. Dapat dengar dia sesambil mandu.

Search him in youtube. Selamat mencubaaa!

 

Trapster July 3, 2010

Filed under: Apple — visitor74 @ 10:04 am

image861730212.jpgAnother app that I’m using now is to cheat the speedtraps! This is a community app where users would post the locations of speedtraps whenever they found it. This is turn will alert the other community members. Apart from that, we can also post accidents, construction site etc so that it can alert the road user any potential disaster.

I’m learning to understand how the reports were made because sometimes I don’t find the traps reported. Maybe it’s no longer there or there weren’t any to start with!

I did my part by putting in traps and accidents that I encounter. It’s a give and take thing. Hope this app will have more users so that the reports would be more accurate.

My worry is the traffic police would get to know about this app and they would post bogus information to mess with the info in the app. Hope not.

 

Nabi Shuaib a.s

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 9:46 am

Tak banyak cerita yang diketahui mengenai nabi shuaib. Sebelum ni pun aku jarang dengar pasal baginda. Tapi Satu mukjizat beliau adalah beliau dikenali sebagai khatibullah atau pemidato Allah. Mukjizat baginda adalah kebolehannya sebagai pemidato. Macam manalah agaknya untuk dengar ceramah dia. Sure best. Boleh duduk berjam jam dengar dia.

Tapi seperti nabi nabi yang lain, baginda tidak mempunyai ramai pengikut. Tapi baginda tidak berapa dikacau sebab baginda mempunyai Keluarga yang mulia. Yang menjadi pembela beliau. Selepas nabi luth, Allah telah menjadikan nabi nabi selepasnya di dalam Keluarga yang mulia di dalam masyarajat. Jadi masyarajat tak boleh nak kacau sangat sebab respect Keluarga para nabi itu.

Begitulah. Itu sahaja yang aku tahu.

 

Ahmad Bin Dom

Filed under: Family — visitor74 @ 9:09 am

image800603153.jpgI should have blogged this a while ago. Last two weeks, I’ve met my only grandfather that I’ve known my whole life at one of the auntie’s house. He looked frail and I don’t think that he knows me anymore. His health is deteriorating and I don’t know how long he would have.

Two days ago, atok passed away. In peace. He never had any major health problem throughout his long life and that’s interesting indeed. Yesterday I met two of his siblings and even they are still in good health. No one really knows what tok’s age. Birth cert didn’t help. Apparently people at his time just put whatever they thought they were born. Details were not important to them then. But according to his own claim, he was 89 just before he passed away.

I can’t really say that I’m very close to Tok and opah. They have 10 children and don’t know how many grandchildren. Don’t think anyone keep track after the first fifty or so. They also have a few great grandchildrens. A lot actually, come to think of it. Because they are so many of us, I don’t think that Tok and opah can play favorite to us. And even if he did, it’s not me.

But I remember during my boarding school days, I always make it a point to visit them on the way back for the holiday. It was not expected of me, but I like to spend the time at their home then. Tok and opah was always busy with their business so they just let me keep to myself. I guess I’m the only grandchild that ever does that. They were living just the two of them at the time and I thought that that I would keep them company.

Tok was a businessman. He was known at his town as Mat Sayor because he sells vegitable at the market. Everyone knows him, I guess. And a few other businesses as well, as I remember. His mind was sharp then.

But some years ago, an uncle took over his business with the ruse of taking care of him. Don’t think that works out well. It was like a retirement for him, so he did not have anything much to do. He wanders a lot and must have Teh Tarik at his regular hang out. Didn’t like to spend too much time away from home.

Lately he spends much of his time in KL with his three childrens. That’s when I met him three days ago. Though I know that it won’t be long before Allah will take him, but I wasn’t prepared for this sudden departure. I thought that we would have more time to visit him. There are families that didn’t have chance that I have. They were planning, but Allah has other plans.

Yesterday all his children came for the funeral. Though not everyone made it to the grave. I was there. I was one of the grandchildren that lowered him to his grave and the last to touch his body. Now I don’t have a grandfather anymore.

Tok, may Allah have mercy and bless you. I will always remember you.