We're just visitors

At the end of the game, the King and the Pawn goes into the same box

Of Simultaneous Orgasms and Other Popular Myths: A Realistic Look at Relationships by Haresh Shah June 24, 2010

Filed under: Books — visitor74 @ 6:56 pm

The name would suggest that this book is about sexual activities of the writer. I thought so too. That’s why I started reading it, he he. Just joking.

It’s a book about an Indian man who made a living in America and lived with (he considered it marrying eventhough they never tied the knot officially) to an american women. They had a daughter together and been living at it for years. But after a blissful semi-married life, she wanted to leave him and this book is about him studying why that happened.

It’s really is a story and his study about his life in particular and relationship in general. It’s about what transpired during the relationship and what he could have done better. He moved on, but he wanted to share his experience and ideas on what happens.

Relationship really is a pretty tricky things. When two person lives together, there a bound to be incompatibility. Man and woman, God really didn’t make them similar. There’s a lot of things going against the peaceful living togetherness, if you ask me. It’s like we are set to fail even when we started.

But if the two person would try to understand the perspective of the his or her spouse, then there is light at the end of the tunnel. We can’t expect that everything is hanky dory and bed of roses along the way. Hey, it’s not life if it’s like that. God gave us all these tests to see whether we can come out from it. And whether we apply the islamic way of life. Or whether we take the easy way out.

It’s interesting to read Haresh anecdotes of this life and what he thought contributed to the demise of his relationship with his partner. They have a different worldview. You would think that Haresh, being from India would have a more traditional way of life than his wife, but it seemed that it’s the other way around. He would have to be, because he worked at Playboy!

It’s a good read and made you think that there are potholes in the relationship business. Better to be aware of it rather than thinking that everything should be smelling like a rose.

Advertisements
 

Kaum Nabi Luth June 19, 2010

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 10:08 am

Satu lagi nabi yg kita biasa dengar adalah nabi luth. Kalau orang tu dipanggil ‘kaum nabi Luth’, tu maknanya ada something wrong la tu.

Nabi Luth ni sepupu nabi Ibrahim. Semasa tiga malaikat datang untuk menghapuskan kaum nabi Luth, mereka singgah dulu ke rumah Nabi Ibrahim. Tujuannya adalah untuk memberikan khabar gembira kepada Nabi Ibrahim akan kelahiran Nabi Ishak kepadanya. Semasa mereka datang, Nabi Ibrahim sebagai seorang pemurah dan untuk melayan tetamunya telah menyembelih seekor sapi yang berkualiti. Tetapi malaikat malaikat tidak makan, jadi ianya telah menakutkan Nabi Ibrahim. Apabila melihat ketakutan Nabi Ibrahim itu, para malaikat memberitahu bahawa mereka dihantar untuk menemui penduduk kaum Nabi Luth.

apabila mereka sampai sahaja di perkampungan (tak pasti, pekan ke atau bandar atau berapa besar tempat kaum itu) Luth, yang pertama nampak mereka adalah anak perempuan Nabi Luth. Dia cepat cepat bagitau ayahnya yang bersegera untuk menemui mereka. Nabi Luth takut kalau orang lain yang nampak, maka tidak selamatlah malaikat bertiga itu. Agaknya mereka dalam rupa yang hensem la kot.

semasa mereka menuju ke rumah nabi Luth, Luth telah beberapa kali berkata, “aku tidak pernah melihat kaum yang lagi teruk dari kaum ini”. Tujuannya adalah supaya mereka bertiga meninggalkan tempat itu. Tapi dia tak sampai hati nak bagitau direct sebab sebagai tuan rumah, dia tak boleh cakap macam tu. Jadi Nabi Luth cuma boleh hint begitu sahaja. tapi para malaikat tidak berkata apa apa.

Satu perkara yang mengejutkan adalah isteri Nabi Luth sendiri yang memberitahu kepada kaumnya yang lain tentang kedatangan para pemuda pemuda itu. Tak taulah apa dia dapat dengan jadi informer tu. Bermakna dia bersekongkol dan bersetuju dengan cara hidup kaumnya itu. Oleh itu, maka ramailah yang berkampung di depan rumah nabi Luth sebab nak paksa dia serahkan ketiga tiga pemuda itu. Tapi Nabi Luth tidak berganjak. Tapi dia dalam keadaan yang susah kerana dia tidak mempunyai pembantu ataupun berada di dalam family yang dapat memberi perlindungan. Selepas Nabi Luth adalah Nabi Shuaib. Nabi Shuaib dilahirkan di dalam keluarga yang dapat memberi perlindungan kepadanya. Allah telah meletakkan Nabi Nabi selepas Nabi Luth untuk berada dalam keluarga yang noble. Seperti kita tau, Nabi Muhammad juga di dalam keluarga yang noble dan dihormati. Tapi Nabi Luth dan Nabi Ibrahim adalah sebatang kara. Tiada siapa yang dapat memberi perlindungan kepada mereka.

The rest is history. Kita pun dah ramai yang tau apa yang malaikat malaikat itu lakukan. Azab yang dikenakan kepada kaum Nabi Luth adalah azab yang paling teruk sekali. Tidak pernah dikenakan kepada umat umat sebelumnya dan mungkin umat umat selepasnya.

Teringat sorang kenalan aku masa kerja Celcom dulu yang memang ada tendency ke arah kaum nih. Aku tanya jugak dia sejak bila dia jadi gay. Kot kot ada turning point dalam life dia yg menjadikan dia begitu. Dia kata: “masa aku sperma” lagi. Hampeh. Kononnya dia dah ditakdirkan dari sebelum lahir lagi untuk jadi macam tu.
Tapi kalau mengikut quran dalam menceritakan tentang aktiviti sumbang kaum nabi luth ini, quran mengatakan bahawa apa yang mereka lakukan adalah perkara barubyang tidak pernah dibuat orang sebelum ini. Jadi merekalah yang invent homosexuality. Ianya bukan natural sebab kalau natural dah ada orang lain buat. Jadi alasan orang yang kata apa yang mereka buat adalah natural, adalah tidak benar sama sekali. Tu semua alasan jer tu. Nak menyedapkan hati sendiri.

 

nabi Saleh dan untanya June 10, 2010

Filed under: Ilmu — visitor74 @ 12:34 pm

Kaum nabi saleh telah diberi ruang untuk memilih mukjizat apakah yang mereka nak lihat. Satu satunya umay Manusia yg diberi peluang sebegini.

Jadi mereka telah meminta nabi saleh untuk mengeluarkan seekor unta daripada batu untuk membuktikan kenabiannya.

Allah telah memperkenankan permintaan mereka dan seekor unta yang amat besar telah dikeluarkan. Ini adalah amat mudah kepada Allah. Apalah sangat nak menjadikan sesuatu daripada sesuatu yang lain sedangkan Allah boleh menjadikan sesuatu daripada tiada kepada ada. Kun fayakun.

Satu syarat dikenakan kepada kaum nabi saleh adalah mereka tidak boleh mengganggu unta tersebut dan mereka mestilah berkongsi kawasan air mereka. Ataupun mungkin telaga. Satu hari untuk Manusia dan Satu hari untuk unta berselang seli.

Tetapi kaumnya tidak puas hati juga walaupun mukjizat telah ditunjukkan. Terdapat komplot untu membunuh unta itu. Sembilan orang daripada kaumnya yang paling jahat telah merancang pembunuhan itu.

Apabila tiba masa untuk menjalankan komplot mereka itu, kebanyakan mereka ketakutan. Mungkin kerana unta itu amat besar. Tetapi seorang yang paling jahat antara Sembilan orang itu telah menikam dan menjatuhkan unta itu dan yang lain menyambung untuk membunuhnya.

Selepas itu mereka telah mengejek nabi saleh untuk mendatangkan bala yang telah dijanjikan oleh Allah. Nabi saleh telah memberikan masa selama tiga hari untuk mereka bergembira sebelum azab akan turun.

Selepas tiga hari maka datanglah azab itu. Kaumnya tinggal di dalam rumah yang dibuat dari batu batu Bukit dan gunung. Jadi mereka tidak takutkan ancaman puting beliung dan gempa bumi.

Oleh itu Allah telah memberikan Satu azab di mana mereka telah dibunuh dgn Satu suara yang amat nyaring yang menyebabkan mereka kematian selepas itu.

Semua kaumnya telah dibunuh. Padahal yang menjalankan komplot pembunuhan itu hanyalah Sembilan orang sahaja. Kenapa?

Kerana kaumnya tahu tentang komplot itu tetapi mereka tidak berbuat apa apa. Mereka membiarkan perkara itu dijalankan oleh orang orang jahat itu.
Oleh itu, pengajarannya adalah kita perlulah menegah daripada perbuatan munkar dijalankan. Kita tidak boleh berselindung dengan alasan yang kita tidak boleh dipersalahkan kerana tidak melakukan perbuatan keji tetapi kita telah membiarkan perbuatan terkeji berleluasa.

Teringat kata Edmund Burke: The only thing necessary for the triumph of evil is for good people to do nothing.

Sekian.

 

the World Cup June 8, 2010

Filed under: Monolog — visitor74 @ 12:36 pm

The world cup is here again. I’m going to treat it like what I usually did. Like nothing happened.

Though most man around the world is going to be glued to the TV for the next few weeks, I would be doing normal stuff. No need to stay awake and spend bloody long time to watch the games. It’s amancipating, really.

 

You’ve got Male June 6, 2010

Filed under: Books — visitor74 @ 1:43 pm

image1944575071.jpgThis would make you think twice about delving into virtual affair …. He he.

 

Guess who?

Filed under: Books — visitor74 @ 1:24 pm

image1925650389.jpgGuess who do you think this is about?

 

of Love and Death

Filed under: Books — visitor74 @ 12:52 pm

image1896120490.jpgCurrently reading a book about short stories. Not only a short stories but its a compilation of stories that must be not more than 55 words. I’m sharing with you those that I like.

Here’s one.

The title of the book: The World’s Shortest Stories of Love and Death.